Klusservice voor zorgmedewerkers

Stichting HORNBACHhelpt schiet vitale beroepsgroep te hulp

Het zijn drukke tijden voor zorgmedewerkers. Dag en nacht zetten zij zich vol overgave in voor hun patiënten. Dringende klussen in huis blijven daardoor noodgedwongen liggen. Dat moest anders vonden ze bij Stichting HORNBACHhelpt, die de klusservice voor zorgmedewerkers op touw zette. Na een oproep aan medewerkers van diverse ziekenhuizen en zorginstellingen worden nu ruim 150 klussen door het land uitgevoerd, onder het motto: terwijl Nederland op jou bouwt, bouwen wij vóór jou.

“Sinds de uitbraak van het coronavirus draaien zorgmedewerkers overuren”, vertelt Maarten Post van Stichting HORNBACHhelpt. “Klussen is er voor hen even niet bij, en dat terwijl het laten liggen van een klus erg vervelend kan zijn. Dat soort beslommeringen kan je er als zorgmedewerker natuurlijk niet bij hebben. En dus besloten wij in actie te komen en iets terug te doen voor al die mensen die ongelofelijk dankbaar werk verrichtten.” Onder meer bij het Zuyderland ziekenhuis in Geleen, Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis in Tilburg en woonzorgcentrum de Breedonk in Breda was men direct enthousiast over de geboden hulp. Via het intranet werden collega’s op de klusservice gewezen waarna de reacties massaal binnenstroomden.

Lekkende kranen, kapotte afvoer
Via de klusservice voeren we kleine, urgente klussen uit. Post vervolgt: “Denk aan het verhelpen van lekkages, het vervangen van een afvoerslang van de vaatwasser of het vernieuwen van kitwerk in de badkamer. Dat doen we in samenwerking met regionale montagepartners, die vanwege de coronacrisis minder werk hadden. Zo helpen we ook zzp’ers in de bouw, voor wie de arbeidskosten vanzelfsprekend door ons vergoed worden. We gaan door het hele land aan de slag. Uiteraard houden we ons aan de richtlijnen van het RIVM en worden klussen op veilige afstand uitgevoerd. Afgelopen week werden in het zuiden van het land de eerste projecten uitgevoerd, onder andere in Sittard, Geleen, Heerlen, Kerkrade en Maastricht.”