Hornbach newsroom Persportaal van HORNBACH Nederland voor mediaprofessionals

Konijnenwalhalla in Park de Stadshoeve dankzij HORNBACHhelpt!

Vrijwilligers Stichting HORNBACHhelpt! bouwen enorm konijnenhuis

Park de Stadshoeve krijgt er een uniek bouwwerk bij. Vandaag en morgen, 27 en 28 maart, wordt er in het Zwolse stadspark volop gebouwd. Stichting HORNBACHhelpt! werkt dan met een team vrijwilligers aan een konijnorama. Een prachtige woonplek voor konijnen en cavia’s en een heerlijke speelplek voor kinderen. Zo maakt Stichting HORNBACHhelpt! Park de Stadshoeve nóg mooier en vrolijker.

Park de Stadshoeve ligt in het hart van de Zwolse nieuwbouwwijk Stadshagen. Al sinds de opening in september 2017 is het park een geliefde plek voor jong en oud. Er is een levendig ontmoetingscentrum en er zijn mooie wandelroutes en tuinen. Voor kinderen is er een natuurspeeltuin en een kinderboerderij. Want goed omgaan met dieren is heel leuk en leerzaam. Maar daar moeten wel de juiste faciliteiten voor zijn. Zoals ruime, warme én veilige konijnenhokken. In de kinderboerderij ontbraken die nog. Daarom besloot Stichting HORNBACHhelpt! om in actie te komen. Deze stichting is opgericht om iets terug te doen voor de maatschappij, door vrijwilligers en materialen in te zetten bij bouw- en tuingerelateerde activiteiten voor maatschappelijke projecten, zoals het konijnenhuis in Park de Stadshoeve.

Nieuw konijnenparadijs
Het nieuwe gebouw voor konijnen en cavia’s is vier meter lang, drie meter hoog en vijf meter breed. Zo’n bouwwerk kun je eigenlijk geen hok meer noemen. De ontwerpers spreken dus ook liever van een konijnenhuis. Of nog beter: van een ‘konijnorama.’ Een grote woonplek voor konijnen en cavia’s. De dieren hebben er alle ruimte om vrolijk rond te huppelen, en kinderen hebben er alle ruimte om hen te voederen, knuffelen en aaien.

Prachtige speelplek
Het konijnorama is een geslaagde samenwerking tussen vrijwilligers van Stichting HORNBACHhelpt! en stichting de Stadshoeve. Het milieuvriendelijke ontwerp komt bijvoorbeeld van architecte Sara van Popta, die vlakbij het park woont. Martin Hendriksen, vrijwilliger vanuit de Stadshoeve, is heel enthousiast over het konijnorama: ‘Het wordt een prachtige speelplek voor konijnen én kinderen. Het is vooral bestemd voor kinderen van de gewone opvang en de buitenschoolse opvang. Die kunnen er met de dieren knuffelen zoveel ze willen. Dat vinden ze geweldig! De Stadshoeve moet in z’n eigen bestaansrecht voorzien en draait volledig op vrijwilligers. Dus we zijn ongelooflijk blij met al het materiaal en met de vrijwilligers vanuit HORNBACHhelpt! Ze gaan ons op allerlei manieren helpen. Onder andere met de wandbekleding van het hok en met het aanleggen van de elektriciteit. Als het konijnorama helemaal klaar is, komen de konijnen en cavia’s erin. We kunnen niet wachten, en de kinderen al helemaal niet!’

HORNBACH is een onafhankelijke, internationale keten van projectbouwmarkten met tuincentra. Het Duitse familiebedrijf heeft een historie van ruim 140 jaar en meer dan 24.000 medewerkers. HORNBACH is sinds 1997 actief in Nederland en heeft inmiddels zeventien vestigingen in ons land. In 2022 riepen consumenten HORNBACH voor de zestiende keer uit tot Beste Bouwmarkt van Nederland. Ook nam HORNBACH dit jaar voor de vijfde keer op rij de Webshop Award Bouwmarkten in ontvangst. HORNBACH kreeg in februari 2022 opnieuw het predicaat Laagste Prijs van de Consumentenbond, de bouwmarkt is 11% goedkoper dan het gemiddelde. De basis voor de succesvolle HORNBACH-formule zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie (ook na aankoop), deskundig advies, uitgebreide service, een enorm assortiment (van 120.000 artikelen) en grote voorraden (je grijpt nooit mis).

Instagram has returned invalid data.