Hornbach newsroom Persportaal van Hornbach Nederland voor mediaprofessionals
Kunstkerstboom populairder dan echte boom

Kunstkerstboom populairder dan echte boom

Onderzoek Hornbach: bijna 90% Nederlanders koopt kerstboom

Maar liefst 45% van de Nederlanders plaatst dit jaar een kunstkerstboom in huis. Daarmee wint de kunstboom het van de traditionele naaldboom die bij 39% van de Nederlanders in de woonkamer staat. Dat blijkt uit onderzoek van bouwmarktketen Hornbach. De kunstkerstboom is dit jaar voor het eerst populairder dan de echte boom en dat is wel zo duurzaam.

“De kunstkerstboom is dit jaar populairder dan de klassieke naaldboom”, licht Maarten Post toe, Marketing Manager van Hornbach Bouwmarkt Nederland. Over de rede van de stijgende populariteit heeft hij wel een idee: “Kunstbomen laten geen naalden los, wat een hoop stofzuigen voorkomt. Bovendien zijn kunstbomen bijna niet meer te onderscheiden van echte bomen.” Wat ook meespeelt is de toenemende interesse in natuur en milieu. Een kunstkerstboom kan bijdragen aan een beter milieu.

Duurzame keuze
Het lijkt erop dat we er goed aan doen om een kunstboom in de woonkamer te plaatsen. De productie van een kunstboom is weliswaar belastend voor het milieu, maar een goede kunstboom gaat vaak meer dan tien jaar mee. Door deze langere levensduur compenseert de kunstboom de milieubelasting die de boom tijdens de productie heeft opgelopen, zo laat MilieuCentraal weten. Bovendien ben je met een kunstboom op lange termijn voordeliger uit. Kosten voor een kunstboom bedragen eenmalig 50 tot 150 euro, in plaats van 20 tot 40 euro per jaar voor een echte naaldboom.

Echte boom vorig jaar favoriet
Vorig jaar was de echte kerstboom nog favoriet onder de meeste Nederlanders. Uit verkoopcijfers van Hornbach blijkt dat de authentieke naaldboom in 2018, zowel on- als offline, meer werd verkocht. De online verkoopcijfers van de bouwmarkt laten zien dat de verkoop van kunstkerstbomen bij HORNBACH nu in week 47 al, met dubbele cijfers gegroeid is vergeleken met vorig jaar.

Kerstbudget
Echt of nep, uit het onderzoek blijkt ook dat bijna 90% van de Nederlanders een kerstboom plaatst. Slecht 11,7% viert kerst zonder boom. Het onderzoek laat tevens zien dat Nederlanders online gemiddeld 35 euro uitgeven aan kerstversiering. Bijna 20% van de Nederlanders geeft 10 euro of minder uit aan kerstversiering. Bij ongeveer 27% ligt dit bedrag tussen de 10 en de 20 euro. Een meerderheid van 38% geeft tussen de 20 en 50 euro uit aan kerstversiering. Bij 11% van de Nederlanders schommelen de uitgaven voor kerstversiering tussen de 50 en 100 euro en slechts 5% van de Nederlanders geeft meer van 100 euro uit aan kerstversiering.

Onderstaande gegevens zijn enkel voor persgerelateerde vragen.
Voor overige vragen (zoals over uw bestelling) kunt u terecht bij het contactformulier.


Hornbach Bouwmarkt Nederland
Maarten Post
Telefoon:030 - 266 98 98
E-mail:maarten.post@hornbach.com
Van Hulzen Communicatie
Fenna Zwerver
Telefoon:071 - 560 20 60 / 06 - 42 600 279
E-mail:hornbach@vanhulzencommunicatie.nl
Over HORNBACH
HORNBACH is een onafhankelijke, internationale keten van projectbouwmarkten met tuincentra. Het Duitse familiebedrijf heeft een historie van ruim 140 jaar en meer dan 21.000 medewerkers. HORNBACH is sinds 1997 actief in Nederland en heeft inmiddels veertien vestigingen in ons land. HORNBACH won in 2019 voor de veertiende keer de Retail Jaarprijs, in de categorie ‘Beste Bouwmarkt van Nederland’, en nam dit jaar ook de Webshop Award Bouwmarkten in ontvangst. Tevens is HORNBACH bij onafhankelijk onderzoek (waarderingsrapport DIY) van GfK al vier keer op rij uit de bus gekomen als best gewaardeerde bouwmarkt. De basis voor de succesvolle HORNBACH-formule zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment (van 120.000 artikelen) en grote voorraden (bij 50.000 artikelen).