HORNBACH newsroom Persportaal van HORNBACH Nederland voor mediaprofessionals

Mysterie opgelost: verdwenen letters HORNBACH zijn onderdeel van campagne

Als begin september bij verschillende HORNBACH-vestigingen letters van het logo op de gevel op raadselachtige manier verdwijnen ontstaat er verwarring: wat is hier aan de hand? Er volgde een speurtocht naar de metershoge letters die op verschillende plekken in het land opdoken. In een documentaire gaf HORNBACH opheldering over het mysterie, wat uiteindelijk onderdeel van de nieuwste herfstcampagne bleek te zijn. Iedereen kon de creativiteit van HORNBACH klanten en fans zien op TV, online, in print en out-of-home.

Op 5 september verdween in Enschede voor het eerst een HORNBACH-letter in Nederland. Kort daarop gebeurde hetzelfde bij de vestigingen in Amsterdam, Breda en Geleen. Ook bij vestigingen in onder meer Duitsland, Zweden en Oostenrijk verdwenen letters. Dit alles bleek onderdeel van de nieuwe herfstcampagne. “Een campagne die echt next level is”, zegt Maarten Post, Hoofd Marketing & Communicatie bij HORNBACH. “De aanpak en productie van deze internationale campagne is wel even heel iets anders dan die van een conventionele reclamecampagne. Je eigen letters van de gevel demonteren doe je niet zomaar even. En het werkt! Dat blijkt wel uit de reacties die het heeft losgemaakt bij onze fans. Met iedere campagne willen we op onderscheidende wijze ons merk onder de aandacht brengen. Maar over deze campagne is door iedereen echt zó veel gesproken! Jong en oud was met de verdwijning van de letters bezig en vroeg zich af wat erachter zat. Dit heeft de naamsbekendheid goed gedaan en veel reuring rondom het merk gebracht.” Onderzoek door commercialreview.nl toonde aan dat de campagne een grote positieve invloed heeft op alle onderzochte merkassociaties, zoals sympathie en betrouwbaarheid.

Campagne en documentaire
Het verdwijnen van de letters en de zoektocht die daarop volgde speelde zich sinds begin september af op social media, in advertenties en met activaties. Zo doken de letters onder meer op in de Amsterdamse en Utrechtse grachten, op TikTok, Marktplaats en in het decor bij DumpertReeten. Onlangs heeft HORNBACH een documentaire van vierenhalveminuut gelanceerd die het mysterie van de verdwenen letters onthult. Een paar creatieve jongeren, waaronder een Rotterdamse skategroep, nemen de letters mee om er ‘iets’ van te maken en delen beelden van de mysterieuze verdwijning en creaties. De letters worden verbouwd tot een jacuzzi, skatebaan en kunstproject. Daarmee is de documentaire een bron van inspiratie voor alle doe-het-zelvers om hun eigen creativiteit, ideeën en klus-skills te gebruiken en ‘iets’ te maken.

De crossmediale campagne speelde zich af in print, digital OOH, online bannering & video, social media en op tv met spots van 45, 30 en 20 seconden. In de communicatie werd gelinkt naar de documentaire:  https://www.youtube.com/watch?v=vZmiJpM2rec
Inmiddels zijn alle verdwenen letters teruggeplaatst en is het HORNBACH-logo overal weer compleet.

Credits campagne
Concept: Heimat Berlijn