HORNBACH newsroom Persportaal van HORNBACH Nederland voor mediaprofessionals

Nederland in de startblokken voor Oranjezomer

Peiling: 60% van de Nederlanders kijkt uit naar zomer vol oranje

Het aftellen kan beginnen. Met nog maar zes weken tot het EK voetbal en krap drie maanden tot de Olympische Spelen, staat Nederland in de startblokken voor de Oranjezomer. Hoeveel zin hebben we daar eigenlijk in? Heel veel, zo peilde dé oranje projectbouwmarkt van Nederland. Bijna 60% van de Nederlanders geeft aan uit te kijken naar de komende Oranjezomer, zeker nu in de coronatijd.

Na een jaar waarin de eenzaamheid toesloeg, is het hoog tijd voor wat vertier. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst driekwart van de ouderen (40-60 jaar) de Oranjezomer ziet als een welkome afleiding in tijden van corona. Van de ondervraagde jongeren (16-29 jaar) vindt 72% het vooral tijd voor een feestje. Of we deze zomer kunnen vieren dat het Nederlands elftal Europees kampioen voetbal wordt is natuurlijk nog de vraag, maar vast staat dat vrouwen daarin optimistischer zijn dan mannen: een derde van de dames denkt dat Oranje de trofee mee naar huis neemt, tegenover een kwart van de mannen.

Nederland kleurt oranje
Dat de voorpret nu echt kan beginnen en we massaal in de startblokken voor de Oranjezomer staan blijkt wel. Als antwoord op de vraag wanneer we dit jaar starten met ‘het oranje maken’ van onze omgeving geeft bijna 40% van de respondenten aan dit al voor Koningsdag te willen doen. Zo kunnen ze er de hele zomer van genieten. Uit de peiling blijkt ook dat we het vooral thuis gezellig maken, nu we naar verwachting nog niet op volle pleinen en in knusse kroegen naar sportwedstrijden kunnen kijken. Hoe we dat doen? Het ophangen van vlaggetjes blijft populair, maar er is extra aandacht om coronaproof alle evenementen samen te kunnen gaan volgen. Zo geeft een vijfde aan een buitenbioscoop in te willen richten en 15% van de respondenten zou wel een oranjetribune in de huiskamer willen bouwen. Alles oranje maken doen we trouwens het liefst met familie (52%), gevolgd door vrienden (31%) en buren (17%).

Maak alles Oranje
Om de oranjepret aan te wakkeren, start projectbouwmarkt HORNBACH deze week haar campagne ‘Maak alles Oranje’. De kick-off van de campagne was tijdens Koningsnacht met een ludieke guerrilla-actie. Hierbij werden blauwe plaatsnaamborden in het hele land oranje gekleurd: ‘Maak Utrecht Oranje’. De komende weken zal de bouwmarktketen Oranjefans op ludieke wijze inspireren om helemaal in de oranjesfeer te komen.

Lees ook ...