Nederland is toe aan nieuw sanitair

Projectshow oktober in teken badkamer renoveren

Zonder veel moeite de badkamer een nieuwe look met topdesign geven? Bij vervangen toilet ook aandacht voor besparing op spoelwater? Wel alles met eigen handen doen? De hele maand oktober geeft Hornbach een spoedcursus ‘Sanitair vervangen’. De bouwmarkt laat gedurende de hele maand zien hoe huiseigenaren dit project zelf kunnen aanpakken.

De projectshows vinden plaats in alle vestigingen (Hornbach Geleen uitgezonderd) van de bouwmarkt annex tuincentrum, van 4 tot en met 26 oktober. Geïnteresseerden kunnen op vrijdagen van 18.30 tot 20.00 uur terecht voor het vervangen van een wandtoilet. Op zaterdagen van 14.00 tot 15.00 uur gaat de aandacht uit naar het vervangen van staande toiletten. Wie graag van dichtbij wil aanschouwen hoe een wastafel en kraan vervangen moeten worden, is welkom op zaterdagen van 16.00 tot 17.00 uur. De experts van de bouwmarkt laten niet alleen ter plekke zien wat nodig is om eigenhandig de badkamer te renoveren, ze geven ook uitgebreid advies over de planning van het gewenste project. Verder geven ze handige tips, bijvoorbeeld over het repareren van een druppelende waterkraan.

Waterbesparing compenseert renovatiekosten

“Het renoveren van de badkamer is eenvoudiger dan de meeste mensen denken”, drukt inkoopleider Hans van Bemmel op het hart. “Met de juiste handleiding en voorzorgsmaatregelen moet het elke hobbyklusser lukken zelf wastafels, kranen, toiletpotten en zelfs wand-wc’s te vervangen.” Redenen voor het renoveren van de badkamer lopen uiteen van meer ruimtegevoel en een mooiere uitstraling tot meer comfort. “Ook het milieuaspect speelt bij steeds meer consumenten een rol”, vertelt Van Bemmel. “Vooral als het gaat om waterbesparing. Oude toiletten hebben bijvoorbeeld vaak zeer grote spoelbakken, die meer dan negen liter water per spoelbeurt verbruiken. Moderne toiletsystemen kunnen de waterhoeveelheid dankzij een waterstopknop optimaal doseren. Het maakt niet uit of de klusser kiest voor een staande wc of een wand-wc, een vlakspoeler, een diepspoeler of een ruimtebesparende toilet voor een kleine badkamer. De renovatiekosten bij het vervangen van een wc en kraan haal je er binnen een paar jaar uit.”

Inkoopleider Hans van Bemmel

Moderne toiletsystemen kunnen de waterhoeveelheid dankzij een waterstopknop optimaal doseren. De renovatiekosten bij het vervangen van een wc en kraan haal je er binnen een paar jaar uit.
Inkoopleider Hans van Bemmel

Ilse Mijnders
HORNBACH is een onafhankelijke, internationale keten van projectbouwmarkten met tuincentra. Het Duitse familiebedrijf heeft een historie van ruim 140 jaar en meer dan 19.000 medewerkers. HORNBACH is sinds 1997 actief in Nederland en heeft inmiddels veertien vestigingen in ons land. HORNBACH won in 2018 voor de dertiende keer de Retail Jaarprijs, in de categorie ‘Beste Bouwmarkt van Nederland’, en nam dit jaar ook de Webshop Award Bouwmarkten in ontvangst. Tevens is HORNBACH bij onafhankelijk onderzoek (waarderingsrapport DIY) van GfK al vier keer op rij uit de bus gekomen als best gewaardeerde bouwmarkt. De basis voor de succesvolle HORNBACH-formule zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment (van 120.000 artikelen) en grote voorraden (bij 50.000 artikelen).