Nederlanders willen groene tuin (80%), maar hebben tegels

Gemiddelde tuin bestaat bijna voor de helft uit tegels

Hoewel het voorjaar kouder en natter is dan we gewend zijn, wordt er tussen de buien door volop in de tuin gewerkt. En in Nederland doen we dat graag in een groene tuin. Maar liefst acht op de tien Nederlanders hebben graag zoveel mogelijk groen in de tuin, blijkt uit onderzoek van HORNBACH. Toch bestaat de gemiddelde Nederlandse tuin bijna voor de helft uit tegels. De ambitie om tuinen te verduurzamen is er wel, zeker bij twintigers en dertigers, maar het is nog niet altijd duidelijk wat daarvoor nodig is. De projectbouwmarkt geeft daar tips voor.

We hebben de tuin vooral om buiten te zitten
Het Duurzaamheidsonderzoek Tuin, wijst uit dat we groen massaal (80%) verkiezen boven tegels in de tuin. Maar wat we belangrijk vinden aan de tuin, is in de eerste plaats dat we buiten kunnen zitten. Ruim de helft van de Nederlanders noemt dit als belangrijkste functie. Zeker in deze tijd is het prettig om een eigen terras te hebben – 37% zit door corona vaker in de tuin – alleen een terras betekent in veel gevallen ook dat er tegels liggen.

De Nederlandse tuin is (nog) niet duurzaam
Nederlandse tuinen bestaan gemiddeld voor 46% uit tegels. Een betegelde tuin is niet duurzaam, hiervoor moet je tuin voor het merendeel uit groen bestaan. Twee derde van de Nederlanders zegt wel een duurzame tuin te hebben, maar in de praktijk is dat niet zo. De sleutel tot een duurzame tuin is beplanting, ook op schaduwrijke plekken of een sedumdak. Beplanting zorgt ervoor dat regenwater gemakkelijk in de bodem kan trekken. Zo kan wateroverlast worden beperkt, geen overbodige luxe in een nat voorjaar als deze. Een andere duurzame stap is regenwater opvangen in een regenton om er de tuin mee te sproeien als drogere tijden aanbreken. Meer duurzame tuintips zijn te vinden op https://www.hornbach.nl/projecten/duurzame-tuin-aanleggen/.

Verduurzamen door biodiversiteit
Vier op de tien Nederlanders willen hun tuin meer verduurzamen. Vooral twintigers (49%) en dertigers (58%) hebben deze wens, bij 55-plussers en 66-plussers leeft dit onderwerp minder (resp. 30% en 26%). Opvallend is dat verduurzaming door biodiversiteit populair is. Van de Nederlanders die hun tuin willen verduurzamen, wil bijna 60% dat doen door de tuin aantrekkelijker maken voor insecten en zo de biodiversiteit te vergroten.

Meer informatie over het Duurzaamheidsonderzoek Tuin van HORNBACH is terug te vinden op https://www.hornbach.nl/actueel/hornbach-duurzaamheidsonderzoek-tuin/

Het HORNBACH-duurzaamheidsonderzoek is in maart 2021 uitgevoerd onder 1.000 respondenten van onderzoeksbureau Direct Research.

HORNBACH is een onafhankelijke, internationale keten van projectbouwmarkten met tuincentra. Het Duitse familiebedrijf heeft een historie van ruim 140 jaar en meer dan 21.000 medewerkers. HORNBACH is sinds 1997 actief in Nederland en heeft inmiddels vijftien vestigingen in ons land. In 2020 hebben consumenten HORNBACH voor de vijftiende keer uitgeroepen tot Beste Bouwmarkt van Nederland. Ook nam HORNBACH dit jaar voor de derde keer op rij de Webshop Award Bouwmarkten in ontvangst. Tevens is HORNBACH bij onafhankelijk onderzoek (waarderingsrapport DIY) van GfK al vier keer op rij uit de bus gekomen als best gewaardeerde bouwmarkt. De basis voor de succesvolle HORNBACH-formule zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment (van 120.000 artikelen) en grote voorraden (bij 50.000 artikelen).

Instagram has returned invalid data.