Nieuw onderkomen Stichting BuitenLeeft aangekleed door HORNBACHhelpt

In het landelijke Delftse Hout beschikt Stichting BuitenLeeft over een landgoed van 3 hectare grond voor eerlijke teelt. De victoriaanse kas die jarenlang het centrale onderkomen van de vrijwilligers van de stichting was, werd door een storm vernietigd. Twee zeecontainers zijn hiervoor in de plaats gekomen, maar die moesten nog wel worden ingericht. Met een enthousiast team ging HORNBACHhelpt er op 28 maart naar toe om de containers te betimmeren, stellingkasten te bouwen en haken te maken om gereedschap aan op te hangen.

Stichting BuitenLeeft brengt mensen, gezondheid en natuur samen. “We creëren hier een ontmoetingsplek voor mensen om samen de positieve effecten van de natuur op hun gezondheid te ervaren”, vertelt Daniëlle Somers van de stichting. “Onze vrijwilligers verbouwen hier het hele jaar groenten, kruiden, fruit en bloemen voor mensen die bij ons een oogstaandeel hebben gekocht. Onze oogstaandeelhouders mogen in het seizoen hun groenten zelf komen oogsten.”

Heftige storm
De vrijwilligers van BuitenLeeft zijn het hele jaar werkzaam in de zelfoogsttuin. Een oude victoriaanse kas was hun ‘huis’ om even uit te kunnen rusten, te schuilen voor slecht weer, samen een kop koffie te drinken en te kletsen. Helaas werd de kas vernield door een heftige storm. Geld om iets nieuws te bouwen was er niet. Daniëlle: “Gelukkig vonden we een sponsor die twee zeecontainers heeft neergezet. Echter, zonder inrichting konden we daar niet zoveel mee. Toen we hoorden over HORNBACHhelpt, hebben we hen direct gevraagd of ze ons daarmee konden helpen.”

Containers inrichten
Projectcoördinator Petra de Bruin van HORNBACHhelpt ging langs bij Stichting BuitenLeeft en maakte samen met Daniëlle een plan om de containers functioneel in te richten. Petra verzamelde alle materialen en het benodigde gereedschap om er op 28 maart met een team HORNBACHhelpt-vrijwilligers tegenaan te gaan. “Voor de bekleding van de binnenkant hebben we wel 25 grote OSB-platen gebruikt. Daar tegenaan hebben we met de hand stellingkasten gebouwd om spullen in op te bergen. Daarvoor hebben we ook twee volle pallets met handige kratten achtergelaten. Aan de houten wand hebben we haken geschroefd om groot gereedschap op te hangen. En het laarzenrek dat we hebben geplaatst, is ideaal om laarzen te laten drogen na het harde werken in de tuin.”

Grote groep vrijwilligers
Om de containers op te laten gaan in de natuurlijk omgeving, is het plan om de buitenkant te bekleden met houten rabatdelen. “Dat gaat later gebeuren”, vertelt Daniëlle, “maar HORNBACHhelpt heeft wel alvast houten latten aan de buitenkant gemaakt. We hoeven straks alleen nog maar de rabatdelen erop te schroeven. Heel fijn.” Hoewel het een groot project was, is het gelukt om alles in 1 dag af te ronden. Petra: “Wij waren met 8 vrijwilligers aanwezig en we kregen hulp van een groep vrijwilligers van Stichting BuitenLeeft zelf. Samen hebben we niet alleen veel werk verzet, maar vooral ook een geweldig leuke dag gehad.”

Dankbaar en blij
Petra is nu twee jaar Projectcoördinator van HORNBACHhelpt en dit was één van haar leukste projecten. “Heerlijk om zo’n heel project technisch uit te denken, voor te bereiden en uit te voeren met elkaar. En omdat je het doet voor zo’n mooi maatschappelijk doel, geeft het extra voldoening.” Stichting BuitenLeeft is HORNBACHhelpt dankbaar voor hun inzet. “Zonder hun hulp had het nog heel lang geduurd om dit voor elkaar te krijgen. We zijn er ongelooflijk blij mee.”