HORNBACH newsroom Persportaal van HORNBACH Nederland voor mediaprofessionals

Nieuw paviljoen voor Kinderboerderij Geldrop

Stichting HORNBACHhelpt creëert ruimte voor educatie en recreatie

Naar hartenlust knuffelen? Dat kan bij Kasteel Kinderboerderij in Geldrop. Middenin het groene hart van het dorp vind je tientallen diersoorten. Dat maakt dat de kinderboerderij ook een perfecte plek voor educatie is. Geld voor een geschikte educatieve ruimte was er niet, daarom schoot Stichting HORNBACHhelpt te hulp. Onlangs bouwden vrijwilligers van de stichting een paviljoen waar men voortaan droog en schaduwrijk activiteiten kan organiseren en koffie kan drinken.

“We hoefden niet lang na te denken over de hulpvraag van de kinderboerderij”, vertelt Bram Faase, vrijwilliger bij Stichting HORNBACHhelpt. “Wij zijn er om projecten beet te pakken die onze samenleving een duwtje in de rug geven. Daar is dit een schitterend voorbeeld van. De kinderboerderij vervult een belangrijke maatschappelijke functie in het dorp. Niet alleen kunnen kinderen hier alles over het dierenrijk ontdekken, het is bovendien een belangrijke plek voor de 80 vrijwilligers die hier veelal op basis van dagbesteding aan het werk zijn. Zij verdienen het om dat werk goed te kunnen uitvoeren. Dit paviljoen helpt daar enorm bij.”

Graven en beton storten
Het paviljoen is 4 bij 4 meter groot, zo’n 3 meter hoog en staat als een huis. Bram vervolgt: “De steunpilaren staan in beton. Dus we hebben eerst met zeven vrijwilligers de grond uitgegraven en volgestort. Daarna is het paviljoen in elkaar gezet en konden we tot slot het dak bedekken. De picknickbanken en plantenbakken zijn de kers op de taart.

Veilige werkplek
“Het resultaat is echt fantastisch”, laat Monique Peeman van Kasteel Kinderboerderij Geldrop weten. “Dit paviljoen stond bovenaan ons wensenlijstje, maar als stichting met beperkte inkomsten hadden we geen geld om zo’n extraatje te realiseren. Heel fijn dat Stichting HORNBACHhelpt ons te hulp schiet. Dankzij dit paviljoen zijn we minder weersafhankelijk en kunnen we vaker activiteiten organiseren. Denk aan schapen scheren, dieren lessen geven en knutselactiviteiten. Dat is superleuk voor de kinderen in Geldrop en omgeving, maar is ook een belangrijke sociale en structurele factor in het leven van de vele, kwetsbare, vrijwilligers die de kinderboerderij runnen. Zij verdienen een betekenisvolle plek in onze samenleving en een veilige werkplek. Ook daar draagt het paviljoen aan bij. We gaan er volop van genieten. Reuze bedankt HORNBACHhelpt!”