Nieuw paviljoen voor Volkstuinvereniging Ut Mooshöfke van Lindenheuvel

Stichting HORNBACHhelpt creëert ruimte voor ontmoeting en kennisuitwisseling

Naar hartenlust tuinieren? Dat kan bij Volkstuinvereniging Ut Mooshöfke van Lindenheuvel in Geleen. Zo divers als de Geleense woonwijk Lindenheuvel is, zijn ook de tuinen van Ut Mooshöfke. Bewoners met uiteenlopende culturele achtergronden telen er hun favoriete groente. In het nieuwe paviljoen dat met hulp van vrijwilligers van Stichting HORNBACHhelpt is neergezet, kunnen bewoners samenkomen, elkaar ontmoeten en kennis uitwisselen over diverse planten en groentesoorten. Zo verbindt Ut Mooshöfke mensen en culturen uit de wijk.

“We waren direct enthousiast toen Volkstuinvereniging Ut Mooshofke van Lindenheuvel ons om een gunst vroeg”, vertelt Bob Rohenköhl, vrijwilliger bij Stichting HORNBACHhelpt. “Wij zijn er om projecten beet te pakken die de samenleving een duwtje in de rug geven. Daar is dit een fantastisch voorbeeld van. De vereniging vervult een belangrijke maatschappelijke functie. Niet alleen kun je hier groente verbouwen, het is bovendien een plek waar bewoners samenkomen, kennis uitwisselen en elkaar echt leren kennen, wat de sociale cohesie in de wijk versterkt. Belangrijk want daarmee zorg je voor solidariteit en creëer je een fijne leefomgeving waarin iedereen meetelt en niemand zich buitengesloten voelt. Dit nieuwe paviljoen helpt daar enorm bij. Het bestaat uit twee delen: een binnenruimte en een veranda. Zo kan men hier schuilen als het regent en bij mooi weer een kopje koffie op het terras drinken.”

Kennis van groente verbindt
“We zijn ontzettend blij met het resultaat”, laat Henny Korink van Volkstuinvereniging Ut Mooshöfke van Lindenheuvel weten. “Dit paviljoen stond hoog op ons wensenlijstje, maar als vereniging met beperkte inkomsten hebben we niet altijd geld om zo’n extraatje te realiseren. Heel fijn dat Stichting HORNBACHhelpt ons te hulp schiet. We gaan het paviljoen met name gebruiken voor samenkomsten en kennisuitwisseling. Want het is superinteressant wat hier allemaal geteeld wordt; groentesoorten die je in de supermarkt niet tegenkomt. De passie die mensen hebben voor tuinieren en kennis van hun favoriete groente verbindt. En daar doen we het voor, bij Ut Mooshöfke willen we saamhorigheid tussen verschillende culturen bevorderen. Daar draagt dit paviljoen dan ook aan bij. We gaan er veel plezier van hebben. Ontzettend bedankt HORNBACHhelpt!”