Nieuwe basis voor Leger des Heils op Volkstuinvereniging Jan Vroegop

Stichting HORNBACHhelpt realiseert tuinproject voor dagbesteding dak- en thuislozen

Als je om wat voor reden dan ook dak- of thuisloos wordt, kan het leven behoorlijk zwaar zijn. Gelukkig is er het Leger des Heils, want niemand verdient het om op straat te slapen. Naast een dak boven het hoofd, zet het Leger des Heils zich in om iedereen een waardige plek in de samenleving te geven, waarbij talenten worden benut en mensen weer structuur in hun leven krijgen. Het dagbestedingsproject bij Volkstuinvereniging Jan Vroegop in Zaandam is dan ook ontzettend belangrijk. Stichting HORNBACHhelpt knapte er dit weekend het terrein op, zodat men er naar hartenlust kan werken in de moestuin, een belangrijke voedingsbron voor alle cliënten van het Leger des Heils.

“We hoefden niet lang na te denken over de hulpvraag van het Leger des Heils”, vertelt Ingrid, vrijwilliger bij Stichting HORNBACHhelpt. “Wij zijn er om projecten beet te pakken die de samenleving een duwtje in de rug geven. Daar is dit project een schitterend voorbeeld van. Het Leger des Heils verricht ongelofelijk mooi werk. De moestuin bij Volkstuinvereniging Jan Vroegop is belangrijk omdat de groenten die er geteeld worden een belangrijke voedingsbron zijn voor de maaltijden die het Leger des Heils bereidt. Maar het is bovendien een plek waar men een zinvolle invulling aan de dag geeft en leert om in teamverband samen te werken. Deze dak- en thuislozen verdienen het om dat werk goed te kunnen uitvoeren, daar helpt deze nieuwe basis enorm bij.”

Blokhut met keuken en ruimte voor ontspanning
Samen met de cliënten van het Leger des Heils namen vrijwilligers van Stichting HORNBACHhelpt afgelopen week het terrein op de schop. Het is voorzien van een nieuwe blokhut, met keuken en voorzieningen om tijdens het werken te ontspannen, zoals picknickbanken. “We zijn begin vorige week gestart met het egaliseren van de grond”, vervolgt Ingrid. “Daarna is de blokhut geplaatst en afgelopen zaterdag hebben we deze ingericht en voorzien van een keuken met koelkast, spoelbak en elektriciteit. Op de vernieuwde bestrating hebben we picknickbanken geplaatst. Nu kunnen de mensen hier fatsoenlijk werken en pauze houden.”

Veilige werkplek
“We zijn ontzettend blij met het resultaat”, laat James van het Leger des Heils afdeling Zaandam weten. “Deze blokhut met voorzieningen stond bovenaan ons wensenlijstje, maar als organisatie met beperkte inkomsten hebben we geen geld om zo’n extraatje te realiseren. De hulp van Stichting HORNBACHhelpt betekent veel voor ons. We verbouwen hier groenten als aardappels, bonen, spinazie, koolsoorten en mais. ’s Avonds koken we daar maaltijden van. Het werk in de moestuin is bovenal een belangrijke sociale en structurele factor in het leven van onze kwetsbare cliënten. Nu kunnen zij dit werk naar behoren uitvoeren. En dat verdienen ze; een betekenisvolle plek in onze samenleving en een veilige werkplek. We gaan er goed gebruik van maken! Bedankt HORNBACHhelpt.”