Hornbach newsroom Persportaal van HORNBACH Nederland voor mediaprofessionals

Nieuwe buitenspeelruimte voor Kinderopvang De Sleutel

Stichting HORNBACHhelpt verandert woestijntuin in speelparadijs

Zorgeloos buitenspelen, dat gun je elk kind dat naar de opvang gaat. Maar bij kinder- en buitenschoolse opvang De Sleutel in Helmond was buitenspelen allesbehalve vanzelfsprekend. Door droge zomers veranderde de tuin de afgelopen jaren in een dorre woestijn. Stichting HORNBACHhelpt schoot daarom te hulp en nam de buitenspeelplaats deze week compleet op de schop, samen met vrijwilligers van De Sleutel. Vandaag zetten zij de puntjes op de i.

Kinderopvang De Sleutel is er voor kinderen van 0 tot 12 jaar en staat in een wijk waar mensen het niet breed hebben. Het is een laagdrempelige en gesubsidieerde kinderopvang. Jenny Groenendijk, pedagogisch medewerker bij Kinderopvang de Sleutel: “De ouders werken keihard voor hun geld. Hun kinderen verdienen dan ook een opvang waar ze naar hartenlust kunnen buitenspelen. Van tikkertje tot verstoppertje, klimmen en klauteren; het is enorm belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen en bovendien heel gezond. Maar in een dorre en verdroogde tuin viel dat niet mee. De kinderen zaten al snel helemaal onder het zand. Daardoor waren wij meer bezig met het schoonmaken van de kinderen dan het buitenspelen zelf.”

Het verschil maken
“Hoog tijd dus om in actie te komen voor deze kinderopvang”, vertelt Hendrik-Jan van Amersfoort van Stichting HORNBACHhelpt. “We hebben de hele tuin op de schop genomen. Een groot stuk is nu bestraat, met dank aan vrijwillige inzet van E Hoveniers uit Eindhoven. Kinderen kunnen daar straks lekker fietsen. Ook hebben we een glijbaan geplaatst, een zandbak gebouwd en moestuintjes aangelegd. De rest van het terrein, waar vooral zand lag, is bedekt met boomschorssnippers. De plek waar deze kinderen met elkaar opgroeien, is nu weer netjes en nodigt uit tot spelen. Dat doet hen en de ouders veel goed.”

Volwaardige buitenspeelplaats
Jenny Groenendijk is blij met het nieuwe speelparadijs: “Dit is fantastisch. De tuin heeft afgelopen week een complete metamorfose ondergaan. De kleine kinderen vonden het reuze interessant om te kijken en de grote kinderen hielpen ijverig mee. Als opvang met beperkte middelen zijn we enorm blij met alle hulp, want zelf hadden we dit nooit voor elkaar gekregen. Dankzij HORNBACHhelpt kunnen de kinderen uit deze wijk weer lekker ravotten, dansen, springen en hun eigen plantjes verzorgen in de moestuin. Zo kunnen we hen de fijne, stimulerende omgeving bieden die ze verdienen.”

HORNBACH is een onafhankelijke, internationale keten van projectbouwmarkten met tuincentra. Het Duitse familiebedrijf heeft een historie van ruim 140 jaar en meer dan 22.000 medewerkers. HORNBACH is sinds 1997 actief in Nederland en heeft inmiddels vijftien vestigingen in ons land. In de afgelopen zestien jaar werd HORNBACH vijftien keer op rij verkozen tot Beste Bouwmarkt van Nederland. In 2021 riepen consumenten HORNBACH.NL voor de vierde keer uit tot Beste Webshop in de categorie bouwmarkten. Tevens is HORNBACH bij onafhankelijk onderzoek (waarderingsrapport DIY) van GfK al vier keer op rij uit de bus gekomen als best gewaardeerde bouwmarkt. De basis voor de succesvolle HORNBACH-formule zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment (van 120.000 artikelen) en grote voorraden (bij 50.000 artikelen).

Instagram has returned invalid data.