Nieuwe HR Manager HORNBACH Bouwmarkt Nederland

Sylvia Wijnsma wil stabiliteit combineren met groei

Op de eerste dag van het nieuwe jaar begon Sylvia Wijnsma (43) als HR-Manager van HORNBACH Bouwmarkt Nederland. Eerder werkte ze in verschillende functies bij IKEA, in binnen- en buitenland. Sylvia's missie bij HORNBACH? De synergie binnen de organisatie behouden én de uitdagingen van een krappe arbeidsmarkt aangaan in tijden van snelle groei.

Na zes jaar met plezier te hebben gewerkt voor de Friesland Bank, onder meer als Manager Customer Services, stortte de trotse Friezin zich bij IKEA op het vak waar ze altijd al veel affiniteit mee had: HR. ‘Wat me daar zo aan aanspreekt, is dat geen dag hetzelfde is als de vorige,’ zegt Sylvia. ‘En bij Hornbach al helemaal niet. Er gebeurt zóveel in onze projectbouwmarkten. Momenteel natuurlijk ook vanwege de pandemie en de situatie op de arbeidsmarkt, maar ook op andere vlakken is er altijd actie en uitdaging. Er wordt bijvoorbeeld hard gewerkt aan een nieuwe vestiging, of het assortiment van een bestaande vestiging wordt uitgebreid, de ruimte nog beter benut. En er zijn altijd klanten die graag hulp of advies willen bij uitdagende, heel specifieke projecten. Met zo’n ruim assortiment en zo’n groot team aan medewerkers moet je continu op scherp staan.’

Groeiende organisatie
Veel van de ruim 3.000 medewerkers werken al langdurig bij HORNBACH. Sylvia merkt dat ze hun ervaringen graag delen. Ze weet als geen ander dat die saamhorigheid niet vanzelf spreekt, zeker niet als je blijft groeien en regelmatig nieuwe vestigingen opent (vorig najaar werd de 16e HORNBACH-vestiging geopend, en de 17e in Enschede staat voor de eerste helft van dit jaar op de planning): ‘Hoe groter je wordt, hoe groter ook de uitdaging wordt om met elkaar in contact te blijven. Daar ga ik veel energie in steken. Het hoofdkantoor en de verschillende vestigingen moeten blijven weten wat er bij elkaar speelt. Dat bereik je via open, transparante communicatie, met korte lijnen en simpelweg ook door oprechte nieuwsgierigheid. We willen makkelijk benaderbaar zijn. Tegelijkertijd willen we vestigingen de ruimte geven om hun eigen prioriteiten te stellen.’

Frisse blik