HORNBACH newsroom Persportaal van HORNBACH Nederland voor mediaprofessionals
Omzet HORNBACH Nederland blijft op niveau in Q3 boekjaar 2021/22

Klussers shoppen structureel online

De omzet van HORNBACH Nederland ligt in kwartaal drie (looptijd 1 september tot en met 30 november 2021) op een vergelijkbaar niveau als de omzet van Q3 van vorig boekjaar maakt de bouwmarktketen vandaag bekend. Het online-aandeel in de omzet van HORNBACH Nederland is eveneens constant gebleven, waardoor blijkt dat klussers structureel online shoppen. Internationaal leverde de bouwmarktketen een goede prestatie. De omzet van de HORNBACH Group steeg in de eerste negen maanden van het boekjaar met 4,2% naar 4,7 miljard euro. De verwachtingen voor het vierde kwartaal in Nederland zijn minder hoog door de lockdown in ons land.

“Het is best bijzonder om de omzet van 2021 te vergelijken met de resultaten van vorig boekjaar”, legt Evert de Goede, algemeen directeur HORNBACH Bouwmarkt Nederland, uit. “2020 was immers een ongekend klusjaar. We zijn tevreden met een stabilisering van de omzet, zeker gezien het feit dat we in het derde kwartaal al te maken hadden met beperkte openingstijden. Op like-for-like basis en ten opzichte van het derde kwartaal van vorig jaar, is onze omzet in Q3 van 2021 vrijwel gelijk gebleven. Ook het online-aandeel in de omzet is constant gebleven, wat aangeeft dat klussers bouwmaterialen structureel online inkopen. In kwartaal drie openden we bovendien de deuren van onze 16e HORNBACH-vestiging in Apeldoorn en de allereerste HORNBACH Vloeren in Kerkrade.

De verwachtingen voor kwartaal vier zijn een stuk minder positief vanwege de lockdown. De volledige winkelsluiting is erg abrupt. De stap om een beperkt aantal bezoekers per vierkante meter toe te laten, is helaas overgeslagen. Dit besluit zorgt voor gemengde gevoelens. We hebben het afgelopen anderhalf jaar immers laten zien dat je bij HORNBACH veilig kunt blijven winkelen, bijvoorbeeld door een maximumaantal van één klant per 20 m2 te hanteren. Natuurlijk zetten wij onze schouders er weer onder en blijven we klussers van dienst via onze Onlineshop en service reserveren en afhalen. Maar voor mensen die met een kapotte CV of een gesprongen waterleiding te maken krijgen, is dit erg onhandig. Je wilt een defect direct kunnen repareren, daarom zijn bouwmarkten essentieel. Ik wil mijn waardering dan ook uitspreken voor de onvermoeibare inzet van alle medewerkers die klussend Nederland  zo goed mogelijk van dienst blijven.”

Blijvende omzetgroei
De geconsolideerde omzet van HORNBACH Group steeg in het derde kwartaal van boekjaar 2021/2022 (looptijd 1 september 2021 tot en met 30 november 2021) met 4,2% naar een totaal van 4,7 miljard euro. De grootste operationele subgroep, HORNBACH Baumarkt AG, zag de omzet in dezelfde periode met 3,8% toenemen naar een totaal van 4,3 miljard euro. Dit deelconcern exploiteerde op 30 november 2021 in totaal 167 vestigingen en online winkels in negen Europese landen. Deze webshops boekten in de eerste negen maanden van het boekjaar een omzet van 769 miljoen euro, een groei van 37,5% en een omzetaandeel van 17,5%. Op like-for-like basis realiseerde HORNBACH Baumarkt AG een omzetgroei van 2,3%. In de acht Europese landen (buiten thuisland Duitsland) nam de netto-omzet met 8,1% toe, naar een totaal van 2,17 miljard euro. Het buitenlandse aandeel van de subgroep steeg daarmee naar 49,4%.

Meer informatie over de kwartaalcijfers van de HORNBACH Holding en deelconcern HORNBACH Baumarkt is te vinden in rapportages, hier te downloaden.