Ouderencentrum in Didam krijgt bloeiend dakterras

Stichting HORNBACHhelpt plaatst zelf ontworpen plantenbakken

Enkele jaren geleden kreeg ouderencentrum Liemerije Meulenvelden een groter dakterras. Daarmee was het project maar half voltooid: de attributen én de middelen ontbraken om het dakterras volledig tot zijn recht te laten komen. Vandaag installeert HORNBACHhelpt er onder meer grote plantenbakken en gloednieuwe parasols, zodat de bewoners als de lente aanbreekt hun groene vingers weer volop kunnen inzetten.

Liemerije Meulenvelden in Didam biedt allerlei vormen van ouderenzorg: van dagbesteding en zelfstandige appartementen tot beschermd wonen. Meulenvelden wil ouderen met verschillende gradaties van dementie en lichamelijke klachten een beschermde woonomgeving bieden. Daarnaast streeft het centrum altijd naar een huiselijke sfeer, en wil het haar bewoners de kans op veel contact en gezellige activiteiten bieden. In het nieuwe dakterras komen al die ambities prachtig samen.

Dakterras met zelf ontworpen kweekbakken
“De hulpvraag van Liemerije Meulenvelden sprak me meteen aan”, vertelt Peter Jager, vrijwilliger van Stichting HORNBACHhelpt. “Niet alleen omdat het een leuke organisatie is en een hechte gemeenschap, maar ook omdat ouderen een heel belangrijke en kwetsbare groep vormen. Het is geweldig als je iets voor hen kunt betekenen. Het oude dakterras van Meulenvelden was vrij kaal, met oude bankjes, parasols en tegels. Met zes vrijwilligers van HORNBACHhelpt en een team van de Liemerije richten we het helemaal opnieuw in. Bijvoorbeeld door er nieuwe parasols en grote kweekbakken te plaatsen. Die hebben we zelf ontworpen en gemaakt. In die kweekbakken gaan aarde en zaadjes. Kunnen de ouderen straks, als het weer mooi weer wordt, lekker met zijn allen tuinieren – op een gloednieuw dakterras in de zon! Hoe mooi is dat?”

Een sterk thuisgevoel
Caroline Loor werkt als Woonbegeleider op afdeling Diemzicht. “Veel van de bewoners hebben vroeger, thuis, ook een tuintje bijgehouden. Als ze dat hier ook weer kunnen doen, zorgt dat voor veel herkenning. Het vergroot hun woonplezier en het ‘thuis’-gevoel nóg meer. En het stimuleert ook nog eens hun geheugen, met allerlei mooie herinneringen die weer naar boven komen. Als toegewijde zorginstelling hebben wij altijd mooie plannen voor onze bewoners, maar soms is het lastig om die te verwezenlijken. Eigenlijk hebben we geen budget om nieuwe materialen aan te schaffen, naast de hoogst noodzakelijke. Daarom zijn we ook zo blij met HORNBACHhelpt. Voor ons is dit iets heel groots, en voor onze bewoners al helemaal.”