HORNBACH newsroom Persportaal van HORNBACH Nederland voor mediaprofessionals

Schooltuintjes voor Openluchtschool De Recon in Schiebroek

Langdurig zieke kinderen leren tuinieren dankzij HORNBACHhelpt

Een wens is in vervulling gegaan voor Openluchtschool De Recon, een school voor langdurig zieke kinderen. Op zaterdag 22 juni ging een team van 25 HORNBACHhelpt-vrijwilligers er samen met vrijwilligers van de school aan de slag. Ze bouwden twaalf schooltuinbakken. Uiteraard compleet met potgrond, zaadjes en plantjes. Daarmee kunnen de kinderen naar hartenlust tuinieren en leren in de open lucht.

Esther van der Voordt, afdelingsleider bij OLS De Recon, legt uit waarom de schooltuintjes zo gewenst zijn: “Openluchtschool De Recon is een openbare school voor speciaal onderwijs voor langdurig zieke kinderen van stichting BOOR. We beschikken over twee vestigingen: in Vreewijk zit het voortgezet speciaal onderwijs en in Schiebroek het speciaal onderwijs. In Vreewijk zijn wel schooltuintjes, maar de reis naar de schooltuintjes, in combinatie met het werken in de tuintjes, was voor de leerlingen van het SO, waarvan sommigen afhankelijk zijn van een rolstoel, te inspannend. Daarom wilden we voor de vestiging in Schiebroek ook heel graag schooltuintjes op eigen terrein. Voor onze leerlingen, die niet zo veel buiten kunnen spelen als anderen, is buiten les krijgen echt een feest.” Het aanleggen van de schooltuintjes is bij uitstek een klus voor Stichting HORNBACHhelpt, die vrijwilligers en materialen inzet bij bouw- en tuingerelateerde activiteiten met als doel bouwen aan een mooie samenleving.

Tuintjes en picknicktafels
“We hebben vandaag een gloednieuwe tuinierhoek gemaakt”, vertelt Leander Verwoerdt, vrijwilliger bij Stichting HORNBACHhelpt. “Met twaalf bakken potgrond, plantjes en een voorraad zaadjes voor de komende lessen. Er zijn tien groepen op De Recon, dus elke groep heeft zijn eigen bak. En er zijn twee voorbeeldbakken. Daarnaast hebben we een aantal grote picknicktafels gebouwd en geplaatst. Daar kunnen de klassen aan zitten. En omdat veel van de kinderen gevoelig zijn voor de zon, hebben we ook extra schaduwpunten gecreëerd. Wij zijn erg blij dat wij dit hebben kunnen doen voor de kinderen van De Recon. Want het is belangrijk dat je, ook als je ziek bent, kunt leren en mee kunt doen samen met de andere kinderen. En buiten leren is natuurlijk extra leuk!”

Teamwork
Vrijwilligers van de school, ouders van de leerlingen en vrijwilligers van Stichting HORNBACHhelpt hebben de schooltuintjes samen gebouwd. Jacqueline van Wijngaarden, locatiedirecteur, en Esther van der Voordt zijn erg gelukkig met het resultaat: “We zijn Stichting HORNBACHhelpt dankbaar voor de materialen, de kluskennis en het enthousiasme die zij vandaag meebrachten. Fantastisch dat we de kinderen nu buitenlessen kunnen geven op ons eigen terrein, dat ze zelf kunnen zien en voelen hoe je plantjes laat groeien. Dat gun je alle kinderen, en deze leerlingen in het bijzonder. We gaan hier volop van genieten en zijn iedereen dankbaar die heeft geholpen deze dag. Wat ontzettend veel vrijwilligers zijn er vandaag komen helpen. We zijn er stil van.”