HORNBACH newsroom Persportaal van HORNBACH Nederland voor mediaprofessionals

Speeltuin Kindercentrum De Ster krijgt welkome uitbreiding

Stichting HORNBACHhelpt plaatst gloednieuwe speeltoestellen

Een grote groep Purmerendse kinderen keek er al weken naar uit: gloednieuwe toestellen in de speeltuin van Kindercentrum De Ster. Vandaag plaatste Stichting HORNBACHhelpt onder meer een ruime zandbak en een uitdagende evenwichtsbalk. Daarnaast bouwt een enthousiast team vrijwilligers een schuur waarin de complete speeluitrusting veilig en droog kan worden opgeslagen.

Kindercentrum De Ster biedt onderwijs en begeleiding aan kinderen van drie tot en met acht jaar oud die een achterstand of een beperking hebben. Na het succes van de eerste vestiging in Amsterdam werd in februari ook een vestiging in Purmerend geopend. Al snel zagen de begeleiders de mogelijkheden van de enorme tuin, die er destijds tamelijk vervallen bij lag. Toen het Kindercentrum HORNBACHhelpt om steun vroeg, hoefde de stichting niet lang na te denken. Ze boden meteen hun hulp aan, in de vorm van nieuwe speeltoestellen én een team ervaren klussers.

Spelen en zichzelf zijn
“We wilden goed uitpakken”, zegt Anko Woudstra, vrijwilliger van HORNBACHhelpt. “Vanaf volgende week kunnen de kinderen meteen spelen in hun gloednieuwe speelhuisje en zandbak, en ze kunnen lekker balanceren op de evenwichtsbalk. Daarnaast heeft het Kindercentrum straks een mooie pergola en een opslagschuurtje, met genoeg plek voor de hele speeluitrusting.” Anko en zijn collega-vrijwilligers zijn blij dat ze hun talenten kunnen inzetten voor zo’n mooi doel. “Het is heel fijn als je op zo’n concrete manier iets kunt betekenen voor een grote groep kinderen. Echt iets bijdragen aan een plek waar ze kunnen spelen en zichzelf kunnen zijn.

Van leeg grasveld naar prachtige speeltuin
Denise Sprenkeling is een van de begeleiders bij het Kindercentrum. “We hebben hier zo’n geweldig mooi grasveld, dat direct uitkomt op ons gebouw. Het was zo zonde dat er weinig mee gebeurde. Maar met de nieuwe speeltuin komt het veld helemaal tot zijn recht!” Ze weet zeker dat de kinderen er straks fijn kunnen samenspelen, maar minstens net zo belangrijk vindt ze dat ze er ook veel gaan leren. “Ze kunnen in zo’n speeltuin hun energie kwijt en het is ook een ideale plek om sociale vaardigheden te ontwikkelen. Zéker voor deze kinderen is dat ongelooflijk waardevol. We zijn er heel blij mee,” besluit ze met een lach, “en de kinderen nóg meer!”