Stichting HORNBACHhelpt bouwt feestelijke sfeerzolder

Jongeren met beperking blij met verbouwing van De Nederhof

Een ruime zolder met een bar en keukenblok, waar je gezellige feestjes kunt geven voor elkaar en je bezoek. De bewoners van de Nederhof, een wooninitiatief voor jongvolwassenen met een licht verstandelijke beperking, droomden er al tijden van. Lang ontbrak het aan budget en een groep ervaren klussers. Maar vandaag nam Stichting HORNBACHhelpt de hele bovenverdieping onder handen. Daardoor hebben de bewoners eindelijk een plek om sfeervol, gezellig én veilig samen te zijn.

Op De Nederhof in Honselersdijk wonen 23 jongvolwassenen met een verstandelijke beperking in een prachtig historisch pand. De een woont wat zelfstandiger dan de ander. Maar voor alle bewoners is er een vast team aan zorgprofessionals dat hen helpt met wonen en werken. Alleen het organiseren van activiteiten schoot er lang bij in, terwijl dit erg belangrijk is voor het sociaal welzijn van de jongeren. De zolderruimte, die heel geschikt leek om te gebruiken gezamenlijke activiteiten en feestjes, was namelijk slecht verlicht en voelde daardoor ongezellig en onveilig. Vandaag schoot Stichting HORNBACHhelpt te hulp.

Een mooie en veilige bovenverdieping
“Toen wij de aanvraag binnenkregen, voelden we het al: er gebeurt iets heel bijzonders bij De Nederhof”, vertelt Leo Wubben, vrijwilliger van Stichting HORNBACHhelpt. “Ons team van zes vrijwilligers had direct zin om iets moois te maken van de bovenverdieping. Dat is gelukt. We hebben er een keukenblok geplaatst, een bar van steigerhout gebouwd en we hebben de verlichting aangepast. Die werkt nu met bewegingssensoren. Daardoor is de route van de woningen naar de zolder veiliger – het verkleint de kans op allerlei kleine en grote ongelukken. Dankzij de sensoren wordt er ook enorm bespaard op energiekosten. De bewoners kunnen het licht zelf dimmen of juist in allerlei discokleuren aanzetten. Kortom: de zolder is helemaal klaar voor feestjes en bijeenkomsten. En dat verdienen deze jongeren.”

Speciale ideeën en ervaring
Diane den Dulk, moeder van bewoner Jelle, is blij met het resultaat. “Mijn zoon woont met veel plezier in De Nederhof, maar hij miste een fijne plek om samen te komen met vrienden en collega’s. De nieuwe zolder is daar perfect voor. Het is voor de bewoners niet altijd makkelijk om op zichzelf te wonen. Zo’n sfeervolle ruimte draagt dan enorm bij aan de woonbeleving en aan het welzijn van de jongeren. Het vaste zorgteam werkt hier keihard, maar heeft helaas niet het budget of de mankracht om dit soort projecten zelf uit te voeren. Wij ouders doen ook veel en worden bij veel klussen betrokken, maar voor sommige projecten heb je échte kluservaring nodig. We zijn superblij dat HORNBACHhelpt haar kennis en enthousiasme wilde inzetten, het was bovendien heel leuk om met zijn allen aan de slag te zijn!”

HORNBACH is een onafhankelijke, internationale keten van projectbouwmarkten met tuincentra. Het Duitse familiebedrijf heeft een historie van ruim 140 jaar en meer dan 21.000 medewerkers. HORNBACH is sinds 1997 actief in Nederland en heeft inmiddels vijftien vestigingen in ons land. HORNBACH won in 2019 voor de veertiende keer de Retail Jaarprijs, in de categorie ‘Beste Bouwmarkt van Nederland’, en nam dit jaar ook de Webshop Award Bouwmarkten in ontvangst. Tevens is HORNBACH bij onafhankelijk onderzoek (waarderingsrapport DIY) van GfK al vier keer op rij uit de bus gekomen als best gewaardeerde bouwmarkt. De basis voor de succesvolle HORNBACH-formule zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment (van 120.000 artikelen) en grote voorraden (bij 50.000 artikelen).