HORNBACH newsroom Persportaal van HORNBACH Nederland voor mediaprofessionals

Stichting HORNBACHhelpt brengt Natuurtalent Tuin stap verder

Samen aan de slag voor meer leven in Amsterdamse tuinen

De natuur heeft het zwaar. Zeker in de stad. Dier- en plantsoorten sterven uit, maar gelukkig is er een tegenbeweging gaande. Steeds meer Amsterdammers proberen bijen, kikkers en andere kleine dieren aan te trekken, met de aanleg van hun tuin. De Natuurtalent Tuin, gelegen in Amsterdam West, helpt hen daarbij. Vandaag bouwden vrijwilligers van Stichting HORNBACHhelpt er een blokhut, waardoor de Natuurtalent Tuin een informatiecentrum kan gaan inrichten en kennis over biodiversiteit kan delen met inwoners en scholieren.

Hoe groter de diversiteit aan insecten en andere dieren in je tuin, hoe gezonder onze planeet. Daarom laat de Natuurtalent Tuin in Amsterdam Nieuw-West zien hoe je van jouw tuin een groene oase maakt voor nuttige insecten, vogels, kleine zoogdieren en amfibieën. Inge Slothouber, oprichter van de Natuurtalent Tuin laat weten: “De tuin heeft een belangrijke educatieve functie: we leren er volwassenen en kinderen over de verschillende dier- en plantsoorten in de tuin. We willen laten zien hoe planten en dieren elkaar beïnvloeden in ecosystemen en waarom het belangrijk is om die levendigheid in je tuin te hebben.”

Steentje bijdragen
“Fijn dat we konden helpen”, vertelt Harry van Santen van Stichting HORNBACHhelpt.“Vandaag hebben we zelf gezien hoe ze in deze tuin allerlei natuurgebiedjes hebben aangelegd, zodat er veel insecten, vogels, kikkers en bijen kunnen leven. Wij vinden biodiversiteit erg belangrijk, dus zijn we blij dat we hieraan kunnen bijdragen. Met een klein team hebben we een blokhut gebouwd, die met groot enthousiasme werd ontvangen.”

Kennis delen
Inge Slothouber: “Wat de inspiratietuin nog mist, is een informatiecentrum. Een plek waar we meer kunnen vertellen over plant- en diersoorten aan jong en oud. Dankzij HORNBACHhelpt kunnen we daar nu werk van maken en straks bijvoorbeeld scholen ontvangen en onze kennis delen. Als kleine onderneming moeten we het hebben van acties als deze, want zelf hebben we er de middelen niet voor. Reuze bedankt HORNBACHhelpt!”