Tuinierplezier voor kinderen Ipse de Bruggen dankzij HORNBACHhelpt

Sfeervolle tuin voor jonge bewoners met autisme

Gehandicaptenzorginstelling Ipse de Bruggen wilde de tuin van haar begeleid wonen-terrein in Nootdorp meer sfeer geven. De tuin bij het gebouw waar de kinderen met autisme wonen, zag er nogal sfeer- en kleurloos uit. Geen tuin die past bij een ruimte waar veel kinderen wonen. Op woensdag 5 juni bracht stichting HORNBACHhelpt daar verandering in. Het resultaat? Een vrolijke tuin met bloemen, planten en bakken waarin de kinderen zelf plantjes mogen poten.

Ipse de Bruggen biedt huisvesting en ondersteuning aan mensen met een verstandelijke beperking in heel
Zuid-Holland. De zorginstelling ondersteunt dagelijks zo’n vijfduizend cliënten, onder andere met begeleid wonen. Op het terrein van Ipse de Bruggen in Nootdorp wonen onder andere kinderen met een beperking samen in een gebouw, waar ze ook allemaal een eigen kamer hebben. De tuin was toe aan een opfrisbeurt. Daarom werd stichting HORNBACHhelpt ingeschakeld. Deze stichting zet vrijwilligers en materialen in bij bouw- en tuingerelateerde activiteiten voor maatschappelijke projecten.

Metamorfose
De tuin bij de kinderwoongroep heeft een ware metamorfose gekregen. Bij de entree is een vrolijke plantenbak geplaatst. Ook zijn er drie bakken gekomen waarin de kinderen zelf plantjes kunnen poten. Er is een picknicktafel bijgekomen en er is voor de jongste kinderen een zandbak geplaatst. En overal is er met kleine details gezorgd voor meer sfeer en kleur in de tuin.

Mooie zomer
Vrijwilligers van Ipse de Bruggen en vrijwilligers van stichting HORNBACHhelpt, vestiging Den Haag, hebben samen de tuin opgeknapt. Toen de kinderen uit school kwamen, waren de vrijwilligers klaar en hoefden zij alleen nog de planten water te geven. Danielle Brouwer, hulpverlener bij Ipse de Bruggen, vertelt: “Wat hadden we dit ontzettend hard nodig. Meer kleur en sfeer in deze tuin. Een tuin voor onze jonge bewoners. We hebben er een extra huiskamer bij gekregen, maar dan buiten. Wat een gezellige tuin! Hier kunnen we met zijn allen van de zon genieten, en van de bloemen en planten in de bakken. Zonder de inzet van de ruim 10 vrijwilligers vanuit deze mooi stichting was het ons niet gelukt om dit in een paar uur te realiseren. Het was een prachtige dag, en het is gelukkig de hele dag droog gebleven. We hebben met veel plezier samengewerkt. Het wordt een mooie zomer. Voor ons, maar vooral voor de kinderen zoveel mogelijk buiten te kunnen genieten!” Danielle Brouwer bedankt HORNBAChhelpt voor alle hulp.

HORNBACH is een onafhankelijke, internationale keten van projectbouwmarkten met tuincentra. Het Duitse familiebedrijf heeft een historie van ruim 140 jaar en meer dan 21.000 medewerkers. HORNBACH is sinds 1997 actief in Nederland en heeft inmiddels vijftien vestigingen in ons land. In 2020 hebben consumenten HORNBACH voor de vijftiende keer uitgeroepen tot Beste Bouwmarkt van Nederland. Ook nam HORNBACH dit jaar voor de derde keer op rij de Webshop Award Bouwmarkten in ontvangst. Tevens is HORNBACH bij onafhankelijk onderzoek (waarderingsrapport DIY) van GfK al vier keer op rij uit de bus gekomen als best gewaardeerde bouwmarkt. De basis voor de succesvolle HORNBACH-formule zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment (van 120.000 artikelen) en grote voorraden (bij 50.000 artikelen).