Vaartochten voor mensen met een beperking nu nog fijner én veiliger

Stichting HORNBACHhelpt bouwt multifunctionele bank op schip

Iedereen heeft het soms nodig: een paar dagen goed uitwaaien. Voor de een is dat wat simpeler te realiseren dan voor de ander, en voor mensen met een beperking is het vaak extra ingewikkeld. Daarom biedt Stichting Schippermagikookeensvaren hen laagdrempelige vaarvakanties aan op De Jonathan, onder de bezielende leiding van ervaren schippers en vrijwilligers. HORNBACHhelpt stak de handen uit de mouwen om de bootreisjes nóg prettiger en veiliger te maken.

Stichting Schippermagikookeensvaren is in 2012 opgericht in Zwolle. Niet lang daarna wist het de hand te leggen op ‘De Jonathan’, een zeventig jaar oud vrachtschip, dat vervolgens volledig is omgebouwd. Inmiddels heeft het schip zes tweepersoons slaapgelegenheden, een gemeenschappelijke eetruimte en een speciaal op de wensen van de passagiers ingerichte toilet- en doucheruimte. Kortom: alle voorzieningen om mensen met een beperking en hun begeleiders de perfecte boottocht te bieden. Of nou ja, bíjna alle voorzieningen, tot voor kort – dus schoot HORNBACHhelpt te hulp.

Zonnedek
‘We varen vaak in vier dagen een prachtige route,’ zegt stichtingslid Gerard Sleurink. ‘Via onder meer Zwolle, Kampen en Harderwijk gaan we naar Urk. Of we maken een kortere dagtocht. Het mooiste is dat onze passagiers de streek opeens zien vanuit een heel ander perspectief. Op het zonnedek kun je bijvoorbeeld heerlijk zitten en dan krijg je het hele landschap mee. Er stonden eerst alleen losse tafels en stoelen. Dankzij de bank die HORNBACHhelpt speciaal voor ons heeft ontworpen, kunnen gasten en begeleiders nu gezellig naast elkaar zitten en kunnen ze elkaar heel makkelijk geruststellen als dat nodig is. En omdat wij, als stichting die volledig runt op vrijwilligers, creatief moeten omspringen met de middelen én met de beperkte ruimte aan boord, is het geweldig dat de bank tegelijkertijd ook een bergplaats is. We kunnen er bijvoorbeeld zwemvesten droog en veilig bewaren.’

Op maat gemaakt
Peter Beekhuis, vrijwilliger bij HORNBACHhelpt, is blij dat hij samen met de andere vrijwilligers de boot nóg iets fijner heeft kunnen maken. ‘De bank is echt op maat gemaakt voor De Jonathan: twee vrijwilligers hebben op twee vrije zaterdagen het ontwerp gemaakt en het voorwerk gedaan. Vandaag hebben we de bank met een team van zes man aan boord gebracht, afgetimmerd en waterdicht gemaakt. Dat ging heel soepel, en het staat prachtig. Echt mooi dat we mensen met een beperking iets kunnen bieden waar ze nog jarenlang plezier van hebben.’