Hornbach newsroom Persportaal van HORNBACH Nederland voor mediaprofessionals
Webwinkel Hornbach maakt vliegende start

Hornbach is met haar webwinkel doorgedrongen tot de Twinkle100, oftewel de top van de Nederlandse e-commerce. De bouwmarktketen wist binnen anderhalf jaar zoveel online omzet te genereren dat zij zich bij de grote spelers in e-commerce kan scharen. Edward Meijers, hoofd eBusiness bij Hornbach: “Wij zijn zeer tevreden en groeien stevig door.”

Webwinkels met een omzet van meer dan 5 miljoen euro krijgen een vermelding in de Twinkle100. Dat Hornbach.nl deze vermelding in relatief korte tijd heeft behaald, kan Meijers wel verklaren. “Dit hebben we vooral te danken aan de breedte en diepte van ons assortiment. Met onze ruim 120.000 artikelen en onze ruime voorraden grijpen klanten bij ons, ook online, niet snel mis. En wij kunnen bijna alles bij de klant bezorgen, ook gipsplaten en andere bouwmaterialen die niet in een doos passen. Logistieke uitdagingen gaan wij niet uit de weg.”

Weloverwogen bestellingen
Wat Meijers opvalt in het gedrag van bezoekers op hornbach.nl, is dat zij weloverwogen bestellingen doen: “Dit komt doordat onze site niet alleen als webshop, maar ook als informatietool fungeert. Onder ‘projecten’ vinden bezoekers duidelijke instructievideo’s en handige materiaallijsten voor elk project. Daardoor zien we dat bezoekers bij gipsplaten bijvoorbeeld meteen schroeven, isolatiemateriaal en andere projectbenodigdheden bestellen.”

Wisselwerking met winkelvloer
Hornbach.nl groeit stevig door. Meijers werkt dagelijks met zijn team aan de optimalisatie van de online omgeving. De Hornbach-collega’s op de winkelvloer spelen hierin een belangrijke rol, vertelt hij: “Zij luisteren goed naar de klanten en ‘filteren’ hun vragen en wensen, zodat wij hen zo goed mogelijk van dienst kunnen zijn bij hun project. De filters bij producten op de website passen wij vervolgens aan op hun ervaringen in de winkel. Zo scherpen wij Hornbach.nl steeds verder aan om klanten in de online projectbouwmarkt dezelfde ervaring te geven als in de vestiging.”

HORNBACH is een onafhankelijke, internationale keten van projectbouwmarkten met tuincentra. Het Duitse familiebedrijf heeft een historie van ruim 140 jaar en meer dan 24.000 medewerkers. HORNBACH is sinds 1997 actief in Nederland en heeft inmiddels zeventien vestigingen in ons land. In 2022 riepen consumenten HORNBACH voor de zestiende keer uit tot Beste Bouwmarkt van Nederland. Ook nam HORNBACH dit jaar voor de vijfde keer op rij de Webshop Award Bouwmarkten in ontvangst. HORNBACH kreeg in februari 2022 opnieuw het predicaat Laagste Prijs van de Consumentenbond, de bouwmarkt is 11% goedkoper dan het gemiddelde. De basis voor de succesvolle HORNBACH-formule zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie (ook na aankoop), deskundig advies, uitgebreide service, een enorm assortiment (van 120.000 artikelen) en grote voorraden (je grijpt nooit mis).

Instagram has returned invalid data.