Webwinkel Hornbach maakt vliegende start

Hornbach is met haar webwinkel doorgedrongen tot de Twinkle100, oftewel de top van de Nederlandse e-commerce. De bouwmarktketen wist binnen anderhalf jaar zoveel online omzet te genereren dat zij zich bij de grote spelers in e-commerce kan scharen. Edward Meijers, hoofd eBusiness bij Hornbach: “Wij zijn zeer tevreden en groeien stevig door.”

Webwinkels met een omzet van meer dan 5 miljoen euro krijgen een vermelding in de Twinkle100. Dat Hornbach.nl deze vermelding in relatief korte tijd heeft behaald, kan Meijers wel verklaren. “Dit hebben we vooral te danken aan de breedte en diepte van ons assortiment. Met onze ruim 120.000 artikelen en onze ruime voorraden grijpen klanten bij ons, ook online, niet snel mis. En wij kunnen bijna alles bij de klant bezorgen, ook gipsplaten en andere bouwmaterialen die niet in een doos passen. Logistieke uitdagingen gaan wij niet uit de weg.”

Weloverwogen bestellingen
Wat Meijers opvalt in het gedrag van bezoekers op hornbach.nl, is dat zij weloverwogen bestellingen doen: “Dit komt doordat onze site niet alleen als webshop, maar ook als informatietool fungeert. Onder ‘projecten’ vinden bezoekers duidelijke instructievideo’s en handige materiaallijsten voor elk project. Daardoor zien we dat bezoekers bij gipsplaten bijvoorbeeld meteen schroeven, isolatiemateriaal en andere projectbenodigdheden bestellen.”

Wisselwerking met winkelvloer
Hornbach.nl groeit stevig door. Meijers werkt dagelijks met zijn team aan de optimalisatie van de online omgeving. De Hornbach-collega’s op de winkelvloer spelen hierin een belangrijke rol, vertelt hij: “Zij luisteren goed naar de klanten en ‘filteren’ hun vragen en wensen, zodat wij hen zo goed mogelijk van dienst kunnen zijn bij hun project. De filters bij producten op de website passen wij vervolgens aan op hun ervaringen in de winkel. Zo scherpen wij Hornbach.nl steeds verder aan om klanten in de online projectbouwmarkt dezelfde ervaring te geven als in de vestiging.”

vanhulzen•gummo•kicks
Tom Lebrechthausen
Telefoon:071 - 560 20 60 / 06 - 5430 5163
E-mail:hornbach@vhgk.nl
HORNBACH is een onafhankelijke, internationale keten van projectbouwmarkten met tuincentra. Het familiebedrijf heeft een historie van ruim 140 jaar en meer dan 19.000 medewerkers. In Nederland bestaat HORNBACH nu twintig jaar en telt het inmiddels dertien vestigingen. HORNBACH won in 2017 voor de twaalfde keer de Retail Jaarprijs, in de categorie ‘Beste Bouwmarkt van Nederland’. Tevens is HORNBACH bij onafhankelijk onderzoek (waarderingsrapport DIY) van GfK al vier keer op rij uit de bus gekomen als best gewaardeerde bouwmarkt. De basis voor de succesvolle HORNBACH-formule zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment (van 120.000 artikelen) en grote voorraden (bij 50.000 artikelen).