Zaandammers maken gezonde maaltijden voor mensen in armoede

You Bake a Difference van start dankzij HORNBACHhelpt

De keukenteams van het project You Bake a Difference staan te popelen. Samen gaan zij gezonde afhaalmaaltijden koken, die buurtgenoten kunnen kopen voor zichzelf of doneren aan iemand in armoede. Stichting HORNBACHhelpt werkte vandaag met een team vrijwilligers en de nodige waterpauzes, aan de renovatie van de keuken, waardoor You Bake a Difference nu echt van start kan en haar deuren in september kan openen.

In gezondheidscentrum de Lichtplaats begint You Bake a Difference: een sociale buurtkeuken waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt gezonde afhaalmaaltijden bereiden. Buurtgenoten kunnen de gezonde maaltijden kopen voor zichzelf, maar (tegen kostprijs) ook doneren aan iemand die in armoede leeft. Daardoor kunnen de mensen die dat het hardst nodig hebben, gezond eten. De keuken in het gezondheidscentrum moest voor deze activiteiten wel worden aangepast. Daarom werd de hulp ingeroepen van stichting HORNBACHhelpt. Deze stichting zet vrijwilligers en materialen in bij bouw- en tuingerelateerde activiteiten voor maatschappelijke projecten.

Werk, contact en een goed maal
Armoede gaat vaak gepaard met een ongezonde levensstijl, wat invloed heeft op gezondheid en welzijn van het hele gezin. You Bake a Difference wil deze cirkel doorbreken door gezonde maaltijden beschikbaar te maken voor iedereen. Bovendien staan er workshops gezond budget koken op de planning. Om deze doelen te kunnen realiseren, moest de keuken worden opgeknapt. Vrijwilligers van You Bake a Difference en vrijwilligers van Stichting HORNBACHhelpt werkten zij aan zij om deze te veranderen in een professionele gaarkeuken. Samen zetten zij kasten in elkaar, installeerden ze een spoelkraan, plaatsten ze ijzeren platen achter fornuis en oven. Ook installeerden ze deurroosters, legden ze plinten en gaven ze de gang naar de keuken een frisse witte kleur. Remon Schim, vestigingsmanager van Hornbach Zaandam hielp mee: “Tijdens het klussen leerden we de mensen van You Bake A Difference beter kennen en beseften we: dit is zeer dankbaar werk. De keukenteams zijn blij met hun werkplek én het feit dat ze zulk zinvol werk kunnen doen. Zij gaan ervoor zorgen dat andere Zaandammers een gezonde maaltijd op tafel kunnen zetten.”

Gezond en wel
Dave en Edith Atkins, initiatiefnemers van You Bake A Difference: “Wat een geschenk, deze samenwerking! Toen wij zelf geen budget meer hadden, schoot Stichting HORNBACHhelpt te hulp met materialen en enthousiaste vrijwilligers om de keuken gereed te maken. In een mum van tijd hebben we de keuken enorm opgeknapt met z’n allen. Zonder hen hadden we het niet gered. Nu kunnen de keukenteams aan de slag om voor andere Zaandammers het verschil te maken. Reuze bedankt!”