HORNBACH groeit door in eerste helft boekjaar 2021/22
Nederlandse bijdrage groepsomzet weer in de lift
“Q1 stond in het teken van de lockdown, met winkelsluitingen en beperkende maatregelen op het aantal bezoekers en onze openingstijden”, blikt Evert de Goede, algemeen directeur HORNBACH Bouwmarkt Nederland, terug. “Dat zie je terug in de cijfers. Maar de vraag van consumenten was al die tijd onverminderd hoog en zette zich voort in Q2, waarin we duidelijk verbetering zien. Consumenten hechten nog altijd veel waarde aan huis en tuin en zijn volop aan het klussen. Dat merken we in onze vestigingen. We zien ook dat de vraag via de webshop, die tijdens de lockdown natuurlijk heel fors was, blijft aanhouden.”
Expansie
Binnen de subgroep behaalde online verkopen in de eerste helft van het boekjaar een omzetaandeel van bijna 20%. Mede dankzij indrukwekkende onlineprestaties heeft HORNBACH in de eerste zes maanden van het boekjaar in bijna alle landen marktaandeel gewonnen. De Goede vervolgt: “Ook in Nederland groeien we door. Sinds half mei is ons distributiecentrum volledig operationeel. Met een oppervlakte van ruim 15.000 m2 is deze volledig ingericht op het vergroten van onze online services. Daarnaast openen we op woensdag 13 oktober de deuren van onze zestiende Nederlandse vestiging in Apeldoorn en later dit jaar lanceren we onze nieuwe retailformule HORNBACH Vloeren. De tweede helft van het boekjaar biedt veel perspectief.”
Blijvende omzetgroei
De geconsolideerde omzet van de HORNBACH Group steeg in de eerste helft van boekjaar 2021/22 (looptijd 1 maart 2021 tot en met 28 februari 2022) met 5,1% naar een totaal van 3,3 miljard euro. De grootste operationele subgroep, HORNBACH Baumarkt AG zag de omzet in dezelfde periode met 4,6% toenemen naar een totaal van 3,1 miljard euro. Dit deelconcern exploiteerde op 31 augustus 2021 in totaal 165 vestigingen en online winkels in negen Europese landen. De webshops boekten in de eerste helft van het boekjaar een omzet van 593 miljoen euro, een groei van 48,4% en een omzetaandeel van 19,2%. Op like-for-like basis realiseerde HORNBACH Baumarkt AG een omzetgroei van 3,4%. In thuisland Duitsland steeg de netto-omzet van het deelconcern in het eerste half jaar met 1,5% tot 1,58 miljard euro. In de acht andere Europese landen nam de netto-omzet met 8,2% toe, naar een totaal van 1,51 miljard euro. Het buitenlandse aandeel van de subgroep steeg daarmee naar 48,8%.
Winstverwachting bevestigd
De jaarprognose, die HORNBACH op 25 juni 2021 presenteerde tijdens de bekendmaking van de eerstekwartaalcijfers, blijft van kracht. Verwacht wordt dat het gecorrigeerde bedrijfsresultaat (EBIT) van de HORNBACH Group tussen de 290 en 326 miljoen euro zal liggen. Dat is iets onder het niveau van 2020/21 (326,4 miljoen euro). Echter, het doel is een aangepaste EBIT-marge te realiseren tussen de 5,3% en 5,7%. Daarmee zou de winstgevendheid van het huidige boekjaar aanmerkelijk hoger zijn dan de waarde van het pre-coronaboekjaar 2019/20 (4,8%) en de gemiddelde waarde van de afgelopen 20 jaar (4,5%).