Groei Hornbach Nederland zet onverminderd door

Opening vestiging Zwolle groot succes

De omzet van Hornbach Group, het moederbedrijf van de gelijknamige bouwmarktketen, blijft groeien. In maart bracht het Duitse concern al naar buiten dat de netto-omzet in het boekjaar 2017/2018 voor het eerst boven de vier miljard euro uit kwam. De nieuwste kwartaalcijfers laten zien dat ook de start van 2018 goed is. Nederland heeft wederom een belangrijk aandeel en groeide met dubbele cijfers. Het hoogtepunt van het eerste kwartaal was de opening van de vestiging in Zwolle, de eerste in de provincie Overijssel.

De groepsomzet groeide in het eerste kwartaal van 2018 met 2,7% tot een totaal van 1,227 miljard euro. Een omzetstijging die gerealiseerd is buiten de Duitse thuismarkt. In Duitsland bedroeg de netto-omzet in het eerste kwartaal € 612,7 miljoen. Daarmee zit de bouwmarktketen bijna op hetzelfde niveau als in het eerste kwartaal van vorige jaar, toen de netto-omzet € 613,4 miljoen bedroeg. In de acht andere Europese landen waar Hornbach actief is, steeg de omzet met 6,3% tot 549,4 miljoen. Dat was in het eerste kwartaal van 2017 nog € 516,9 miljoen. Het buitenlandse aandeel in de omzet is dan ook gestegen van 45,7% naar 47,4%.

Hornbach populair in Nederland
Op 14 maart opende Hornbach haar veertiende Nederlandse bouwmarkt in Zwolle. “Een groot succes”, laat Evert de Goede, algemeen Directeur Hornbach Nederland weten. “Consumenten hebben de eerste Hornbach-vestiging van Overijssel direct in hun hart gesloten. En we zien op meer plekken, met name in het oosten van het land, een duidelijke vraag naar onze dienstverlening. Ik ben dan ook trots dat we in het najaar van 2019 onze vijftiende vestiging in Duiven, nabij Arnhem, openen. De eerste op Gelderse bodem. En we treffen tevens voorbereidingen voor bouwmarkten in andere plaatsen in het Oosten van Nederland.”

Kerncijfers Hornbach Group 1e kwartaal 2018

Op 31 mei 2018 telde bouwmarktketen Hornbach 157 doe-het-zelf winkels, waarvan 97 gevestigd in Duitsland en 60 in de rest van Europa. Het volledige kwartaaloverzicht van Hornbach Holding AG&Co. KGaA en Hornbach Baumarkt AG kunt u vinden op www.hornbach-group.com/financialreports

Ilse Mijnders
HORNBACH is een onafhankelijke, internationale keten van projectbouwmarkten met tuincentra. Het Duitse familiebedrijf heeft een historie van ruim 140 jaar en meer dan 19.000 medewerkers. HORNBACH is sinds 1997 actief in Nederland en heeft inmiddels veertien vestigingen in ons land. HORNBACH won in 2018 voor de dertiende keer de Retail Jaarprijs, in de categorie ‘Beste Bouwmarkt van Nederland’, en nam dit jaar ook de Webshop Award Bouwmarkten in ontvangst. Tevens is HORNBACH bij onafhankelijk onderzoek (waarderingsrapport DIY) van GfK al vier keer op rij uit de bus gekomen als best gewaardeerde bouwmarkt. De basis voor de succesvolle HORNBACH-formule zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment (van 120.000 artikelen) en grote voorraden (bij 50.000 artikelen).