Halfjaarcijfers Hornbach stemmen positief

Omzet en bedrijfsresultaat concern nemen verder toe

Als de bouwsector zich in deze tijd ergens aan kan optrekken, dan zijn het de cijfers van de Hornbach-groep. Dit concern heeft de hoopgevende resultaten van de eerste drie maanden van dit boekjaar (1 maart t/m 31 mei) namelijk met verve doorgezet in de rest van het semester. Opgeteld zag Hornbach als groep haar omzet van 1 maart t/m 31 augustus groeien met 7,5%, naar bijna 1,8 miljard euro (vorig jaar circa 1,65 miljard euro). Voornaamste reden voor de positieve cijfers is een in vergelijking met vorig jaar duidelijk gestegen vraag naar renovaties en nieuwbouw. De Hornbach-groep is een toonaangevende bouwmarktonderneming met negen vestigingen (bouwmarkt annex tuincentrum) in Nederland.

De opbrengsten van de Hornbach-groep zijn in de eerste zes maanden van dit boekjaar nog sterker gestegen dan de omzet. Het bedrijfsresultaat (EBIT) van het concern is bijvoorbeeld toegenomen met 12,7%, tot 157,8 miljoen euro (vorig jaar 140 miljoen euro). De halfjaarwinst steeg met 7,8% tot 98,9 miljoen euro (vorig jaar 91,8 miljoen euro). Het resultaat per preferent aandeel bedraagt 4,91 euro (vorig jaar 4,55 euro).

Flinke omzettoename bouwmarkten en tuincentra

De gunstige ontwikkeling van omzet en opbrengst is vooral te danken aan het grootste operationele deelconcern, HORNBACH-Baumarkt-AG, waarvan de omzet in het eerste halfjaar van 2011/2012 met 3,7% steeg tot 803,97 miljoen euro (vorig jaar 775,5 miljoen euro). De omzet van het deelconcern ‘bouwmarkt’ is ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar met 7,2% (na correctie voor wisselkoersen en verkoopoppervlakte) gestegen tot afgerond 1,67 miljard euro. Ook binnen dit deelconcern steeg het bedrijfsresultaat sterker, met 12,5%, tot 132,2 miljoen euro.

Goede lijn doorgetrokken

“Als groep heeft Hornbach de stijgende lijn van het laatste boekjaar én van de eerste drie maanden van dit boekjaar goed weten door te trekken”, verklaarde Albrecht Hornbach, directievoorzitter van Hornbach Holding AG, tijdens de presentatie van de halfjaarlijkse financiële cijfers in Frankfurt. “Onze strategie is met name gericht op het assortiment en onze deskundigheid op het gebied van bouw- en renovatieprojecten, evenals een betrouwbare prijsstrategie.” Hij dankt het succes van de Hornbach-groep aan haar duurzame bedrijfsstrategie, waarbij hij tijdens de presentatie verwees naar de actuele resultaten van de Duitse ‘Kundenmonitor 2011’. Hornbach werd bij dit grootste consumentenonderzoek in Duitsland uitgeroepen tot nummer 1 in de belangrijkste categorie ‘Algehele tevredenheid’ en kwam in bovendien bij 16 van de 33 categorieën als beste uit de bus.

Hornbach Nederland – in 2010 voor de zesde keer op rij verkozen tot beste bouwmarkt van Nederland – kan op het gebied van klanttevredenheid bogen op het GfK-onderzoek ‘Waardering Doe-het-zelf Retai-lers’, waarin consumenten in het bijzonder prijs, product, kwaliteit en assortiment hoog waarderen. “Dankzij ons speciale ProfiConcept hebben we veel professionele klussers aan ons verbonden”, licht Michel van Slingerland, marketingmanager van Hornbach Nederland, toe. “Ook het aantal particulieren dat ons bezoekt, is toegenomen, mede dankzij de projectshows in onze vestigingen, waarbij we inspelen op mensen die zelf aan de gang willen met grote projecten in huis of tuin.”

Duitse bouwmarkten en tuincentra verhogen like-for-like met 11,9%

Albrecht Hornbach is zeer te spreken over de prestaties in Duitsland in het eerste halfjaar van boekjaar 2011/2012. In het eerste kwartaal bedroeg de omzetgroei in Duitsland like-for-like (ofwel zonder reke-ning te houden met nieuwe filialen in de afgelopen twaalf maanden) 11,2%, en na correctie voor de toegenomen oppervlakte 11,9%. In het tweede kwartaal is Hornbach erin geslaagd het recordniveau van hetzelfde kwartaal van vorig jaar (ongecorrigeerd met 1,0% en na oppervlaktecorrectie) met 2,2% te doen stijgen, terwijl er in dezelfde periode vorig jaar zelfs twee verkoopdagen meer waren. Bovendien lag het tweede kwartaal van het huidige boekjaar op het niveau van het sterkste kwartaal van het boekjaar 2010/2011 (454 miljoen euro).

Lichte stijging buitenlands aandeel concernomzet

In de rest van Europa (de acht landen buiten Duitsland) wisten de Hornbach-filialen in het eerste half-jaar de niet-gecorrigeerde omzetten met 8,7% te verhogen, tot 710,4 miljoen euro (vorig jaar 653,4 miljoen euro). Het buitenlandse aandeel in de concernomzet van HORNBACH-Baumarkt-AG steeg na zes maanden van 42,0% naar 42,6%; voornamelijk vanwege expansie. In totaal bleef de omzet bij vergelijkbare verkoopoppervlakte, maar zonder rekening te houden met wisselkoerseffecten, in de rest van Europa iets onder het niveau van vorig jaar. In het tweede kwartaal bedroeg deze -3,2%, in het eerste halfjaar -0,5%. Inclusief wisselkoerseffecten steeg de omzet in het tweede kwartaal met 0,8% en in het eerste halfjaar met 3,5%. De omzet voor het hele concern bij vergelijkbare verkoopop-pervlakte steeg in de eerste zes maanden met 3,8%, inclusief wisselkoerseffecten met 5,5%.

Ook het deelconcern Hornbach Baustoff Union GmbH (HBU) maakte in de verslagperiode een uitstekende omzetontwikkeling door. Zo steeg de omzet in het tweede kwartaal 2011/2012 met 5,5% naar 57,9 miljoen euro (vorig jaar 54,8 miljoen euro). In het eerste halfjaar nam de omzet met 10,2% toe naar 111,9 miljoen euro (vorig jaar 101,5 miljoen euro).

EBIT van de Hornbach-groep stijgt met 12,7% naar 157,8 miljoen euro

In het eerste halfjaar van 2011/2012 zijn de opbrengsten van het Hornbach Holding AG-concern
sterker gestegen dan de omzetgroei. Dit is hoofdzakelijk te danken aan de omzetgroei bij vergelijkbare verkoopoppervlakte in combinatie met een verbeterde handelsmarge voor het hele concern, en aan gunstige kostenverhoudingen bij het runnen van de vestigingen. Het bedrijfsresultaat (EBIT) steeg met 12,7% naar 157,8 miljoen euro (vorig jaar 140,0 miljoen euro). In het deelconcern HORNBACH-Baumarkt-AG steeg de EBIT met 12,5% naar 132,2 miljoen euro (vorig jaar 117,5 miljoen euro). In het deelconcern Hornbach Baustoff Union GmbH steeg de EBIT met 22,5% naar 4,8 miljoen euro (vorig jaar 4,0 miljoen euro) en in het deelconcern Hornbach Immobilien AG met 13,6% naar 22,3 miljoen euro (vorig jaar 19,7 miljoen euro).

Expansieprogramma 2011 met drie nieuwe vestigingen afgerond

In het eerste halfjaar van 2011/2012 zijn de investeringen binnen de Hornbach-groep (ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar) vanwege expansie gestegen van 43,6 miljoen euro naar 85,6 miljoen euro. In de periode van maart tot en met augustus 2011 zijn er twee nieuwe bouwmarkten en tuincentra in de Tsjechische Republiek (Pilzen en Ostrava) geopend. In juni 2011 is het tuincentrum in Neunkirchen (Saarland) volgens planning gesloten. Het expansieprogramma van dit jaar werd aan het begin van het derde kwartaal 2011/2012 voltooid: op 14 september 2011 opende Hornbach in Sinsheim (Baden-Württemberg) een nieuwe en grotere vestiging ter vervanging van de bestaande locatie. Daarmee bezit de Hornbach-groep momenteel 134 bouwmarkten en tuincentra door heel Europa. HBU telt momenteel 24 vestigingen voor bouwmaterialen in Zuidwest-Duitsland.

Albrecht Hornbach, directievoorzitter van Hornbach Holding AG