Hornbach blijft koersvast

Holding presenteert positieve halfjaarcijfers 2012/2013

De Hornbach-groep blijft een lichtend baken in stormachtige economische wateren. Het concern zette in het eerste half jaar van boekjaar 2012/2013 (1 maart–31 augustus ) zijn succeskoers voort. De belangrijkste groeimotor blijven de bouwmarkten en tuincentra in Duitsland, met een omzetgroei van 1,0% naar € 1.797,5 miljoen. De halfjaarcijfers van de Hornbach-groep lopen nog niet gelijk met de recordomzet van vorig jaar, maar het concern verwacht uiteindelijk de omzet van het vorige boekjaar te evenaren. De Hornbach-groep is een toonaangevende bouwmarktonderneming met negen vestigingen (bouwmarkt annex tuincentrum) in Nederland.

“Vergeleken met de sterke resultaten van vorig jaar was de geboekte winst in het eerste half jaar goed”, licht Albrecht Hornbach, bestuursvoorzitter van Hornbach Holding AG, toe. “De lichte daling van de omzet is vooral te verklaren door twee factoren: ten eerste het mindere consumentenvertrouwen in grote delen van West- en Oost-Europa en ten tweede de extreme zomerse omstandigheden.”

Like-for-like vergelijkbare resultaten

Hornbach-Baumarkt-AG, het grootste operationele deelconcern van de Hornbach-groep, dat in negen Europese landen inmiddels 137 grootschalige bouwmarkten en tuincentra exploiteert, zette zoals gebruikelijk de toon voor de bedrijfsontwikkeling met een omzetgroei in de eerste zes maanden van 0,9% procent naar € 1.681,9 miljoen. “De recordomzet van het eerste kwartaal van vorig jaar heeft de lat heel hoog gelegd voor de verslagperiode 1 maart–31 augustus”, verklaart Albrecht Hornbach. “Ondanks deze maatstaf komt de omzet like-for-like, oftewel zonder rekening te houden met nieuwe vestigingen en sluitingen, overeen met de omzetgroei van het boekjaar ervoor.”

Opleving in Duitse woning- en renovatiemarkt

Albrecht Hornbach merkte op in het bijzonder verheugd te zijn over de sterke prestaties van de projectbouwmarkten annex tuincentra in Duitsland, waar het concern extra marktaandeel vergaarde. In Duitsland groeide de omzet tussen juni en augustus 2012 met 3,3% naar € 467,5 miljoen en tussen 1 maart en 31 augustus met 1,5% naar € 971,3 miljoen. Like-for-like is de omzet in Duitsland in de eerste zes maanden van het boekjaar 2012/2013 met 1,3% gegroeid, na een groei van 2,8% in het tweede kwartaal. “We kunnen wel stellen dat onze prestaties dit lopende jaar ‘dynamischer’ zijn dan bij onze concurrenten”, benadrukt de Albrecht Hornbach. “Projectklanten zijn duidelijk enthousiast over ons ruime assortiment, de vaste lage prijzen en het op maat gesneden advies. Daar komt de opleving in de Duitse woning- en renovatiemarkt bij; vooral deze consumenten roeren zich nu.

Omzetontwikkeling Nederland bevredigend

In de rest van Europa (de acht landen buiten Duitsland) bleef de omzet van de Hornbach-bouwmarkten en -tuincentra in de eerste zes maanden van het boekjaar gelijk, met ruim € 710 miljoen.

In vergelijking met vorig jaar, zonder rekening te houden met nieuwe vestigingen en gecorrigeerd met wisselkoerseffecten, verminderde de omzet in het eerste kwartaal met 2,4%. In het tweede kwartaal bleef dit beperkt tot 1,8%. Cumulatief viel de omzet op 31 augustus, like-for-like, 2,1% lager uit dan vorig jaar. “Gelet op de marktomstandigheden, verloopt de omzetontwikkeling in Nederland bevredigend aangezien het marktaandeel is toegenomen”, licht Wim Sigmond, financieel directeur van Hornbach Nederland, toe. “Feit is wel dat de aanhoudende eurocrisis en nog meer pessimistische economische vooruitzichten in grote delen van West- en Oost-Europa duidelijk hun weerslag hebben op het consumentenvertrouwen. Dat er het afgelopen jaar dan toch drie nieuwe vestigingen zijn geopend – in Zweden, Roemenië en Zwitserland – is iets om trots op te zijn. Over expansie gesproken: in november 2013 openen wij in Nieuwerkerk aan den IJssel onze tiende Nederlandse vestiging!”

Rekening houdend met de macro-economische onzekerheden en het afnemende consumentenvertrouwen onder Europese consumenten, heeft de Hornbach-groep de omzet- en winstverwachting voor 2012/2013 wel enigszins herzien. De holding verwacht nu een omzetgroei te genereren in ‘low single-digit’-cijfers, met het operationeel resultaat (EBIT) op hetzelfde niveau als in het boekjaar 2011/2012.

Vergeleken met de sterke resultaten van vorig jaar was de geboekte winst in het eerste half jaar goed. De lichte daling van de omzet is vooral te verklaren door twee factoren: ten eerste het mindere consumentenvertrouwen in grote delen van West- en Oost-Europa en ten tweede de extreme zomerse omstandigheden.
Albrecht Hornbach, bestuursvoorzitter van Hornbach Holding AG

Gelet op de marktomstandigheden, verloopt de omzetontwikkeling in Nederland bevredigend aangezien het marktaandeel is toegenomen. Feit is wel dat de aanhoudende eurocrisis en nog meer pessimistische economische vooruitzichten in grote delen van West- en Oost-Europa duidelijk hun weerslag hebben op het consumentenvertrouwen. Dat er het afgelopen jaar dan toch drie nieuwe vestigingen zijn geopend – in Zweden, Roemenië en Zwitserland – is iets om trots op te zijn. Over expansie gesproken: in november 2013 openen wij in Nieuwerkerk aan den IJssel onze tiende Nederlandse vestiging!
Wim Sigmond, financieel directeur van Hornbach Nederland