Hornbach blijft positieve resultaten boeken
Groep verhoogt omzet 2012/2013 naar 3,23 miljard
Op de balansdatum telde deelconcern Hornbach-Baumarkt-AG in Europa 138 grootschalige bouwmarkten annex tuincentra, waarvan 9 in Nederland. Dit grootste en belangrijkste deelconcern van de Groep verhoogde (inclusief de nieuwe vestigingen) de totale netto-omzet naar 3,020 miljard euro. De vestigingen in Duitsland genereren ruim de helft (1,741 miljard) van die omzet.
Sterker in weerbarstige tijden
”De cijfers in binnen- en buitenland bewijzen dat Hornbach bij een weerbarstige economie meestal sterker is dan de concurrent”, zegt Evert de Goede, algemeen directeur Hornbach Nederland. “In de landen waarin wij actief zijn, is een omvangrijke bouw- en renovatiebehoeftes. En juist als het gaat om energie-efficiënte saneringen, de megatrend van dit moment, zijn wij met ons grote kwaliteitsassortiment, deskundige advies en onze projectfilosofie beter uitgerust dan de rest. Wij kijken dan ook vol vertrouwen naar de toekomst.“
Zoals verwacht begon Hornbach in de tweede helft van het boekjaar wel de gevolgen te voelen van de recessie, en van het gebrek aan vertrouwen door de schuldencrisis in Europa. In de loop van 2012 trapten de huishoudens in veel Europese landen krachtig op de consumptierem. Bovendien hadden de bezuinigingen in de woningbouwsector en het onroerend goed vooral invloed op de like-for-like omzetdalingen van de Hornbach bouwmarkten en tuincentra buiten Duitsland (min 3,2%). De Duitse vestigingen evenaarden in 2012/2013 like-for-like het recordhoge niveau van vorig jaar, ze hebben daarbij opnieuw aan marktaandeel gewonnen. “