Hornbach groeit verder dankzij inhaalslag

Holding presenteert positieve halfjaarcijfers 2013/2014

De Hornbach-groep heeft dankzij een inhaalslag deze zomer het eerste half jaar van boekjaar 2013/2014 (1 maart t/m 31 augustus) groei gerealiseerd. Het concern boekte in deze eerste zes maanden een omzetstijging van 1,8% naar € 1.830,6 miljoen. De belangrijkste groeimotor blijven de bouwmarkten en tuincentra in Duitsland, maar ook in andere Europese landen is de omzet gestegen. Het concern verwacht uiteindelijk de omzet van het vorige boekjaar te evenaren. De Hornbach-groep is een toonaangevende bouwmarktonderneming met vanaf volgende maand tien vestigingen (bouwmarkt annex tuincentrum) in Nederland.

“Deze groeicijfers zijn met name te danken aan het goede tweede kwartaal”, blikt Evert de Goede, algemeen directeur Hornbach Nederland, terug. “Wij hebben de omzet als groep niet alleen weten te verbeteren, maar het niveau van vorig jaar zelfs overtroffen. Dit is vooral te danken aan onze bouwmarkten en tuincentra in Duitsland, die de concurrentie opnieuw ver achter zich hebben gelaten en aan marktaandeel gewonnen hebben.”

Inhaalslag tijdens zomermaanden

Ook buiten Duitsland maakte de Hornbach-groep – onder aanzienlijk moeilijkere conjuncturele randvoorwaarden dan in het moederland – succesvolle zomermaanden door. De omzet na oppervlakte- en wisselkoerscorrectie in de rest van Europa is in het tweede kwartaal van 2013/2014 voor het eerst sinds het voorjaar van 2011 met 0,5% gestegen. “Hiermee hebben wij de achterstand van het eerste kwartaal van 6,1% meer dan gehalveerd”, vertelt De Goede. “Dit geeft ons reden tot hoop dat de remmende werking van de Europese staatsschuldencrisis in onze vestigingen buiten Duitsland beetje bij beetje afneemt en het consumentenvertrouwen weer langzaam toeneemt.”

Ook like-for-like sterke comeback

Hornbach-Baumarkt-AG, het grootste operationele deelconcern van de Hornbach-groep, dat in negen Europese landen inmiddels 140 (en vanaf november 141) grootschalige bouwmarkten en tuincentra exploiteert, zette zoals gebruikelijk de toon voor de bedrijfsontwikkeling met een (ongecorrigeerde) omzetgroei in de eerste zes maanden van 1,8% procent naar € 1.712,5 miljoen. Een resultaat dat te danken is aan de omzetgroei van 7,0% (naar € 873,5 miljoen) in het tweede kwartaal. De omzet like-for-like (zonder rekening te houden met nieuwe vestigingen en sluitingen) nadert, ondanks de lange winter, de omzetgroei van het boekjaar ervoor (-0,8%). Ook de EBIT van het deelconcern kwam in het tweede kwartaal sterk terug en bedroeg in de eerste helft van 2013/2014 € 108,7 miljoen (vorig jaar € 125,9 miljoen).

Consumenten kiezen voor Hornbach

Volgens Evert de Goede zijn de positieve resultaten mede te danken aan de grote populariteit van de bouwmarkten en tuincentra van Hornbach. Niet alleen in Duitsland, maar zeker ook in Nederland. Hij wijst daarbij op de uitslag van het jaarlijkse onafhankelijke consumentenonderzoek ‘Beste winkelketen van Nederland’, de landelijke publieksprijs voor retailers in Nederland. Consumenten beoordeelden bouwmarkten op de negen belangrijkste verkoopaspecten (waaronder prijs-kwaliteitverhouding, assortiment en service) en riepen Hornbach dit jaar voor alweer de achtste keer uit tot ‘Beste bouwmarkt van Nederland’.

Winstverwachting bijgesteld

De Hornbach-groep heeft met het oog op de succesvolle inhaalslag in het tweede kwartaal de winstverwachting licht verhoogd. De verwachting is dat het bedrijfsresultaat (EBIT) van het concern Hornbach Holding AG over het gehele boekjaar 2013/2014 ten minste het niveau van vorig jaar (€ 145,9 miljoen) bereikt. De omzetverwachting is niet bijgesteld en zal ten opzichte van het boekjaar 2012/2013 een lichte stijging kennen.