Hornbach newsroom Persportaal van Hornbach Nederland voor mediaprofessionals
hornbachcijfers

Hornbach jaagt op records van vorig jaar

De Hornbach-groep streefde in het eerste kwartaal van 2012/2013 met succes naar de recordomzet van vorig jaar. Ondanks het slechte weer in april en minder verkoopdagen steeg de concernomzet in de periode maart tot en met mei 2012 licht met 0,1% tot € 918,8 miljoen. Daarmee overtrof de omzet het record (€ 918,1 miljoen) van het eerste kwartaal van vorig jaar.

“De lat lag in het eerste kwartaal van het boekjaar 2012/2013 extreem hoog”, zegt Albrecht Hornbach, directievoorzitter van Hornbach Holding AG. “Een jaar eerder steeg de omzet van de Hornbach-groep onder gunstiger seizoensomstandigheden met 11%. In Duitsland behaalden onze bouwmarkten en tuincentra met een stijging van 12% de grootste omzetgroei op like-for-likebasis sinds de beursgang in 1993. Dat wij dat recordniveau in dit jaar met minder verkoopdagen toch weer hebben weten te behalen, is een sterke prestatie.”

Bouwmarkten zetten toon

Hornbach-Baumarkt-AG zette als grootste deelconcern van de Hornbach-groep – dat sinds de opening van een nieuwe vestiging in Zweden in mei dit jaar 135 grootschalige bouwmarkten en tuincentra in negen Europese landen exploiteert – de toon voor de bedrijfsontwikkeling; met een omzetgroei in de verslagperiode van 0,2% naar € 865,1 miljoen (vorig jaar € 863,7 miljoen). Like-for-like – dus zonder rekening te houden met nieuwe vestigingen of sluitingen in de afgelopen twaalf maanden – en na wisselkoerscorrectie bleef de gezamenlijke omzet van alle vestigingen 1,1% onder het niveau van vorig jaar. Rekening houdend met de wisselkoerseffecten daalde de omzet tot 0,9%. Het bedrijfsresultaat (EBIT) van de Hornbach-groep daalde in het eerste kwartaal met 4,9% tot € 75,4 miljoen (was € 79,3 miljoen in Q1 vorig jaar). Voor Nederland bedroeg die daling iets minder dan 4%.

Omzetontwikkeling

In Duitsland behaalden de Hornbach-filialen, net als in het eerste kwartaal van vorig jaar, een omzet van € 504 miljoen. Ook op like-for-likebasis werd het niveau van vorig jaar behaald. De rest van Europa vertoonde ongecorrigeerd een lichte omzetstijging van 0,6% tot € 361 miljoen. Door de zware conjuncturele omstandigheden daalde de internationale omzet buiten Duitsland – zonder rekening te houden met nieuwe vestigingen en wisselkoerseffecten – met 2,4% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Ook in Nederland vertoonde de omzet in het eerste kwartaal een lichte daling ten opzichte van dezelfde periode in het vorige boekjaar.

Deze omzetdaling is echter in haar geheel toe te schrijven aan de slechte weersomstandigheden in de maand april. Niettemin is Albrecht Hornbach zeer verheugd dat de negatieve omzetontwikkeling in Oost-Europa de laatste tijd duidelijk afneemt. “Met name Roemenië vertoonde na een langere moeilijke periode – ook zonder rekening te houden met nieuwe vestigingen – voor het eerst weer een positieve omzetgroei.”

Verwachte groei

Gezien het moeilijk te overtreffen niveau van het eerste kwartaal van het vorige boekjaar, is Hornbach tevreden over de winstontwikkeling in het eerste kwartaal van het boekjaar 2012/2013. De omzet- en winstverwachting voor het gehele jaar (balansdatum: 28 februari 2013) is in elk geval bevestigd. De Hornbach-groep houdt rekening met een ‘mid-single digit’ omzetgroei en met een EBIT van net boven het niveau van het boekjaar 2011/2012 (€ 169 miljoen).

De uitgebreide tussentijdse verslagen van Hornbach Holding AG en Hornbach Baumarkt-AG zijn online beschikbaar op: www.hornbach-gruppe.com/Finanzberichte.

De lat lag in het eerste kwartaal van het boekjaar 2012/2013 extreem hoog. Een jaar eerder steeg de omzet van de Hornbach-groep onder gunstiger seizoensomstandigheden met 11%. In Duitsland behaalden onze bouwmarkten en tuincentra met een stijging van 12% de grootste omzetgroei op like-for-likebasis sinds de beursgang in 1993. Dat wij dat recordniveau in dit jaar met minder verkoopdagen toch weer hebben weten te behalen, is een sterke prestatie.
Albrecht Hornbach, directievoorzitter van Hornbach Holding AG

Met name Roemenië vertoonde na een langere moeilijke periode – ook zonder rekening te houden met nieuwe vestigingen – voor het eerst weer een positieve omzetgroei.
Albrecht Hornbach, directievoorzitter van Hornbach Holding AG

Hornbach Bouwmarkt Nederland
Maarten Post
Telefoon:030 - 266 98 98
E-mail:maarten.post@hornbach.com
vanhulzen•gummo•kicks
Tom Lebrechthausen
Telefoon:071 - 560 20 60 / 06 - 5430 5163
E-mail:hornbach@vhgk.nl
Over HORNBACH
Het van oorsprong Duitse familiebedrijf is in 1877 opgericht en sindsdien uitgegroeid tot een onafhankelijke, internationale keten van projectbouwmarkten met tuincentra. In 1997 opende HORNBACH de eerste Nederlandse vestiging in Zaandam. Inmiddels is dit aantal vertienvoudigd en met succes. HORNBACH won al meerdere malen de prestigieuze Retail Jaarprijs in de categorie “Beste Bouwmarkt van Nederland”. De basis van de succesvolle formule HORNBACH zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, een enorm assortiment, grote voorraden, deskundig advies en competente service. Elke dag, voor elke klant, voor elk project. Er is altijd iets te doen.

Volg Hornbach:

Twitter
Social wall
Facebook
Social wall