HORNBACH newsroom Persportaal van HORNBACH Nederland voor mediaprofessionals
HORNBACH Nederland blijft goed presteren

HORNBACH Nederland blijft goed presteren

HORNBACH Group behaalt recordomzet van 5,9 miljard euro

HORNBACH Group, moederbedrijf van de gelijknamige bouwmarktketen, heeft het boekjaar 2021/22 (looptijd 1 maart 2021 tot en met 28 februari 2022) afgesloten met een netto-omzet van 5,9 miljard euro. Dat staat in de handelsverklaring die het Duitse bedrijf vandaag publiceerde. Het betreft een stijging van 7,7% ten opzichte van vorig jaar. HORNBACH Nederland blijft continu goed presteren, met een lichte omzetstijging vergeleken met vorig boekjaar. Ten opzichte van de Group is de Nederlandse omzetgroei wel lager, vanwege meer en strengere coronamaatregelen en lockdowns dan in andere Europese landen. Maar terwijl de gemiddelde omzet in de Nederlandse doe-het-zelfbranche negatief is ten opzichte van 2020, staat HORNBACH Nederland in de plus.

“Wij sluiten het jaar positief af”, laat Evert de Goede, algemeen directeur HORNBACH Bouwmarkt Nederland, weten. “Terwijl de gemiddelde omzet in de doe-het-zelfbranche afgelopen jaar 16 procent lager lag dan in 2020*, lag onze omzet boven vorig boekjaar. HORNBACH Nederland presteert daarmee dus beter dan de markt. Wel zijn we behoedzaam in onze verwachtingen, gezien de huidige situatie in de wereld en wat dat in de nabije toekomst met zich mee kan brengen.” De gunstige omzetontwikkeling schrijft De Goede mede toe aan het ProfiConcept en de interconnected retail-strategie (ICR): “Met het ProfiConcept bieden we professionele klanten voordelen zoals een vast aanspreekpunt en een eigen kassa en servicebalie in de vestiging. En de ICR-strategie, waaronder de doorontwikkeling van onze Onlineshop en de service Reserveren en Afhalen, heeft ook zijn waarde bewezen.” Als hoogtepunten van het boekjaar noemt De Goede de opening van de zestiende HORNBACH-vestiging in Apeldoorn, de opening van HORNBACH Vloeren in Kerkrade en de lancering van de laagste prijsgarantie na je aankoop. “Stuk voor stuk mooie mijlpalen, waar we trots op zijn. Ondertussen groeien we door. De opening van onze zeventiende vestiging in Enschede staat alweer voor de deur op woensdag 30 maart aanstaande. Kortom: wij zitten niet stil.”

Omzet HORNBACH Group iets hoger dan verwacht
De voorlopige jaarcijfers laten zien dat de geconsolideerde omzet van de HORNBACH Holding AG & Co. KGaA Group in het boekjaar 2021/2022 toenam met 7,7% naar een totaal van 5,9 miljard euro. De grootste operationele subgroep, HORNBACH Baumarkt AG, die per 28 februari 2022 in totaal 167 bouwmarkten met tuincentrum en webwinkels in negen landen exploiteerde, zag de netto-omzet met 7,4% stijgen naar 5,5 miljard euro. De online omzet, inclusief reserveren en afhalen, steeg met 10,5% naar 944 miljoen. Op like-for-likebasis en na aftrek van valuta-effecten nam de omzet met 5,4% toe. De omzet van de subgroep groeide in thuisland Duitsland (like-for-like) met 3,7%, niet zo hard als vorig jaar. In de acht landen buiten Duitsland was dit 7,3%. Het internationale aandeel van de geconsolideerde omzet steeg licht van 48,1% naar 49,4%. De toegenomen aandacht van de consument voor klusprojecten in en om het huis hield daarmee ook het afgelopen boekjaar aan. Covid-gerelateerde sluitingen van vestigingen werden gecompenseerd door de toegenomen online omzet.

Bedrijfsresultaat naar verwachting 364 miljoen
In het afgelopen boekjaar 2021/22 overtrof de HORNBACH Group opnieuw de winst van het voorgaande jaar. Op basis van voorlopige niet-geauditeerde cijfers steeg het geconsolideerde bedrijfsresultaat gecorrigeerd voor niet-operationele winst-items (aangepaste EBIT) met 11% tot ongeveer 364 miljoen. Dit is een stijging van meer dan 60% ten opzichte van 2019/20 (227 miljoen). De definitieve cijfers, de jaarrekening en de vooruitzichten voor boekjaar 2022/2023 worden gepubliceerd tijdens de jaarlijkse persconferentie op 17 mei 2022.

 

*bron: GfK’s omzetmonitor DIY 2021

Lees ook ...