Hornbach Nederland ziet omzet opnieuw met dubbele cijfers groeien

Nederlands aandeel in groepsomzet neemt verder toe

De Hornbach Group blijft positieve resultaten boeken. De halfjaarcijfers, die het bedrijf gisteren naar buiten bracht, laten een omzetstijging van 3,5% zien. Een stijging waar de Nederlandse vestigingen van de bouwmarktketen een belangrijke rol in spelen.

De groepsomzet groeide in de eerste helft van het boekjaar, van 1 maart tot en met 31 augustus, met 3,5% tot 2.391 miljoen euro. Net als in voorgaande periodes werd die groei vooral buiten thuisland Duitsland gerealiseerd. Hornbach zag haar omzet in de acht overige Europese landen stijgen met 6,8% tot een totaal van 1.076 miljoen euro. Het internationale aandeel in de geconsolideerde omzet is daarmee toegenomen van 46,3% naar 47,8%. In de eerste helft van 2018 opende Hornbach twee nieuwe projectbouwmarkten met tuincentrum. In Zwitserland en in ons eigen land, namelijk in Zwolle.

Nederlands aandeel
“We zijn zeer tevreden over de omzetontwikkeling van Hornbach en met name met ons Nederlandse aandeel hierin”, laat algemeen directeur Evert de Goede weten. “Ondanks de extreme weersomstandigheden, met een ijzige lente en hele warme zomer, zagen wij de omzet wederom met dubbele cijfers groeien. Consumenten hebben ons voor de dertiende keer uitgeroepen tot ‘Beste Bouwmarkt van Nederland’ en we namen dit jaar ook nog eens de Webshop Award Bouwmarkten in ontvangst!Dit alles zien we als erkenning. Erkenning voor het feit dat we de klant in alles centraal stellen en bereid zijn net dat stapje extra te doen. De komende jaren zullen we verder groeien in Nederland. In 2019 openen we de deuren van Hornbach Duiven, vlak bij Arnhem. En op de planning staan vestigingen in Apeldoorn, Enschede en Nijmegen.”

Percentages en aantallen kunnen afrondingsverschillen veroorzaken. Percentages worden berekend op basis van Teuro.
 1) Zonder wisselkoerseffecten
2) Volgens IFRS inclusief minderheidsbelangen

vanhulzen•gummo•kicks
Ilse Mijnders
E-mail:hornbach@vhgk.nl
HORNBACH is een onafhankelijke, internationale keten van projectbouwmarkten met tuincentra. Het Duitse familiebedrijf heeft een historie van ruim 140 jaar en meer dan 19.000 medewerkers. HORNBACH is sinds 1997 actief in Nederland en heeft inmiddels veertien vestigingen in ons land. HORNBACH won in 2018 voor de dertiende keer de Retail Jaarprijs, in de categorie ‘Beste Bouwmarkt van Nederland’, en nam dit jaar ook de Webshop Award Bouwmarkten in ontvangst. Tevens is HORNBACH bij onafhankelijk onderzoek (waarderingsrapport DIY) van GfK al vier keer op rij uit de bus gekomen als best gewaardeerde bouwmarkt. De basis voor de succesvolle HORNBACH-formule zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment (van 120.000 artikelen) en grote voorraden (bij 50.000 artikelen).