HORNBACH newsroom Persportaal van HORNBACH Nederland voor mediaprofessionals
HORNBACH noteert een plus halverwege het boekjaar

Aantal klanten blijft groeien in Nederland

Halverwege het boekjaar 2024/25 (1 maart tot en met 31 augustus) komt de omzet van de HORNBACH Group nagenoeg uit op hetzelfde niveau als de halfjaaromzet van het vorige boekjaar (+0,1%). De winst in het eerste half jaar nam door aanhoudende kostenbeheersing met 19,9% toe vergeleken met het boekjaar ervoor. De projectbouwmarkt houdt vast aan de laagste prijsgarantie en zag daarmee het aantal klanten groeien. Dit ondanks voorzichtigheid van consumenten en krappe budgetten. De verwachting is dat de omzet over het hele boekjaar net boven het niveau van het vorige boekjaar uitkomt.

“De eerste helft van het boekjaar 2024/25 ligt alweer achter ons en we laten wederom een mooie  klantengroei zien”, zegt Evert de Goede, algemeen directeur HORNBACH Bouwmarkt Nederland. “Dat ging zeker niet vanzelf. En ook voor de komende maanden blijft het een uitdaging”, laat De Goede weten, en hij legt uit waarom. “We hebben al langer te maken met een toename van kosten, mede als gevolg van de verhoogde cao-schalen begin dit jaar maar ook eerder al. Toch willen we voor onze klanten vast blijven houden aan onze laagste prijsgarantie, zelfs ná aankoop. Dat betekent dat we niet alle extra kosten kunnen doorberekenen. Consumenten waarderen dat en we zien dan ook dat het aantal klanten blijft groeien.” Naast de succesvolle prijsstrategie van HORNBACH, blijven klanten veel waardering hebben voor de deskundige service, het ruime assortiment kwaliteitsproducten en de grote voorraden. “Onze klanten hebben ons niet voor niets voor de 18e keer uitgeroepen tot Beste Bouwmarkt van Nederland en voor de 7e keer op rij beloond met de Award voor Beste Webshop in de categorie Bouwmarkt. Daar zijn we ongelooflijk trots op.”

Stabiele omzet tweede kwartaal
In het tweede kwartaal van het boekjaar 2024/25 (1 juni tot en met 31 augustus) realiseerde de HORNBACH Group een stabiele omzet van 1.640,1 miljoen euro. Dit ligt 1,7% lager dan het tweede kwartaal vorig jaar. Een daling die is toe te schrijven aan het slechte weer aan het begin van de zomer en consumenten die voorzichtig blijven met grote aankopen. Dankzij de goede start in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar, valt de halfjaaromzet met 3.445,8 miljoen euro 0,1% hoger uit dan dezelfde periode het jaar ervoor. De omzet van de grootste operationele subgroep HORNBACH Baumarkt AG laat een vergelijkbare ontwikkeling zien. In het tweede kwartaal lag de omzet van HORNBACH Baumarkt AG met 1.539,8 miljoen euro 1,3% lager dan het tweede kwartaal het jaar ervoor, terwijl de halfjaaromzet vergeleken met vorig boekjaar met 0,7% toenam tot 3.251,2 miljoen euro. Omzetcijfers die nog steeds ruim boven het niveau van voor COVID liggen, zelfs op vergelijkbare basis. Hetzelfde geldt voor het aandeel van onlineverkopen. Zij vertegenwoordigen 12,5% van de omzet in de eerste helft van het boekjaar 2024/25.

Kostenbeheersing
De HORNBACH Group boekte over de eerste helft van het boekjaar 2024/25 een winst van 265,4 miljoen euro. Dit is een stijging van 19,9% vergeleken met de aangepaste EBIT van vorig jaar. HORNBACH is onder meer succesvol geweest in het beheersen van de kosten en het beheren van de voorraden.

Groei geeft vertrouwen
De HORNBACH Group houdt vast aan de eerder uitgesproken verwachting dat de omzet en aangepaste EBIT aan het eind van het boekjaar op of net iets boven het niveau van afgelopen boekjaar uitkomen. Op 31 augustus telde HORNBACH Baumarkt AG 171 projectbouwmarkten en webshops in 9 Europese landen. Zowel in thuisland Duitsland, als internationaal, groeide de omzet en het marktaandeel in het eerste halfjaar. De Goede: “In Nederland realiseerden we een marktaandeel van 27,5%. Een procent groei ten opzichte van vorig jaar, een mooie prestatie. Deze groei hebben wij te danken aan een mix van klantengroei in al onze vestigingen en expansie. Niet alleen hebben we vorig jaar met succes een vestiging in Nijmegen geopend, dit jaar hebben we daarnaast twee nieuwe Drive In’s geopend bij onze vestigingen in Zaandam en Groningen. Deze mooie ontwikkelingen geven veel vertrouwen voor de toekomst.”