Hornbach newsroom Persportaal van Hornbach Nederland voor mediaprofessionals
Hornbach start 2020 met bijzonder positieve resultaten

Hornbach start 2020 met bijzonder positieve resultaten

Sterke Nederlandse bijdrage groepsomzet in 1e kwartaal 2020/21

Hornbach start 2020 met een zeer positief resultaat. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het Duitse concern vandaag presenteert. In het eerste kwartaal (looptijd 1 maart tot 31 mei 2020) steeg de groepsomzet met 17,8%. Een goede prestatie, want internationaal waren bijna de helft van de doe-het-zelfzaken van Hornbach tijdelijk gesloten in verband met een COVID-19 lockdown. De vijftien Nederlandse vestigingen bleven open en hebben samen met de online verkopen sterk bijgedragen aan de groepsomzet.

“Het was een bijzonder eerste kwartaal”, vertelt Evert de Goede, Algemeen Directeur Hornbach Bouwmarkt Nederland. “Twee weken na aanvang, voerden we de eerste maatregelen voor de veiligheid van onze medewerkers en klanten in. Dat betekende onder andere beperkte openingstijden en regulering van bezoekersaantallen. Ook riepen we iedereen op om zo veel mogelijk thuis te blijven. We zagen, en zien nog steeds, dat consumenten daarom functioneel inkopen doen. Doe-het-zelvers komen voorbereid naar de bouwmarkt en doen inkopen zo veel mogelijk in één keer. Of men bestelt via de webshop, waar het aantal bestellingen aanzienlijk gestegen is. Logistiek is dat natuurlijk, net als voor de gehele markt, een behoorlijke uitdaging. Ik ben dan ook trots op onze organisatie en de manier waarop we dit kwartaal, dat van iedereen de nodige flexibiliteit vergde, samengewerkt hebben. Ondertussen werken we ook hard aan de toekomst en gaan we door met expansie. Zo openen we op 6 juli bij onze vestiging in Nieuwegein een Drive In voor consumenten en professionals. En naar verwachting openen we in het najaar van 2021 de deuren van onze zestiende Nederlandse vestiging in Apeldoorn.

Dubbele cijfers
Hornbach Groep, het moederbedrijf van de gelijknamige bouwmarkten, is het boekjaar 2020/21 (looptijd 1 maart 2020 tot 28 februari 2021) gestart met een bijzondere omzet- en winstgroei. De geconsolideerde omzet steeg met 17,8% tot 1,57 miljard euro in het eerste kwartaal (looptijd 1 maart tot 31 mei 2020). Op 31 mei 2020 exploiteerde de grootste operationele subgroep, Hornbach Baumarkt AG, 160 bouwmarkten met tuincentrum en webshop in negen Europese landen. De netto-omzet van het deelconcern groeide in het eerste kwartaal met 18,4% tot € 1,49 miljard. De like-for-like omzet in Duitsland groeide met 24,4%. In de rest van Europa noteert de bouwmarkt een netto-omzetstijging van 12,7% naar een totaal van 683,7 miljoen euro. Ook Hornbach Nederland zag de omzet het eerste kwartaal met dubbele cijfers toenemen. In ons land waren de vijftien vestigingen en de webshop het hele kwartaal geopend, waar in diverse andere landen vestigingen tijdelijk gesloten werden. De Nederlandse bijdrage aan de groepsomzet is dan ook groot.

Winstverwachting ongewijzigd
De in het boekjaar 2019/20 gepubliceerde omzet- en winstprognose voor het volledige boekjaar 2020/21 blijft voorlopig van kracht. De directie wijst op de nog steeds aanzienlijke en moeilijk te beoordelen economische risico’s als gevolg van COVID-19. De verwachting blijft daarom dat de geconsolideerde omzet over het volledige boekjaar 2020/21 ongeveer overeenkomt met het niveau van boekjaar 2019/20 (€ 4,7 miljard) en een gecorrigeerde EBIT iets onder het niveau van het voorgaande boekjaar.

Kerncijfers Hornbach Group 1e kwartaal 2020

Onderstaande gegevens zijn enkel voor persgerelateerde vragen.
Voor overige vragen (zoals over uw bestelling) kunt u terecht bij het contactformulier.


Hornbach Bouwmarkt Nederland
Maarten Post
Telefoon:030 - 266 98 98
E-mail:maarten.post@hornbach.com
Van Hulzen Communicatie
Fenna Zwerver
Telefoon:071 - 560 20 60 / 06 - 42 600 279
E-mail:hornbach@vanhulzencommunicatie.nl
Over HORNBACH
HORNBACH is een onafhankelijke, internationale keten van projectbouwmarkten met tuincentra. Het Duitse familiebedrijf heeft een historie van ruim 140 jaar en meer dan 21.000 medewerkers. HORNBACH is sinds 1997 actief in Nederland en heeft inmiddels vijftien vestigingen in ons land. HORNBACH won in 2019 voor de veertiende keer de Retail Jaarprijs, in de categorie ‘Beste Bouwmarkt van Nederland’, en nam dit jaar ook de Webshop Award Bouwmarkten in ontvangst. Tevens is HORNBACH bij onafhankelijk onderzoek (waarderingsrapport DIY) van GfK al vier keer op rij uit de bus gekomen als best gewaardeerde bouwmarkt. De basis voor de succesvolle HORNBACH-formule zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment (van 120.000 artikelen) en grote voorraden (bij 50.000 artikelen).

Volg Hornbach:

Instagram
Social wall