HORNBACH newsroom Persportaal van HORNBACH Nederland voor mediaprofessionals
Hornbach verstevigt winstpositie in derde kwartaal

Hornbach verstevigt winstpositie in derde kwartaal

Opnieuw dubbele groeicijfers voor Nederland, aandeel online verkopen stijgt sterk

Het is een succesvol jaar voor bouwmarktketen Hornbach, zo blijkt uit de cijfers die het Duitse concern vandaag publiceert. De geconsolideerde omzet van Hornbach Group, het moederbedrijf van de gelijknamige bouwmarkten, is in de eerste negen maanden van het boekjaar 2019/2020 (looptijd 1 maart 2019 tot 30 november 2019) met 7,8% gestegen tot ruim € 3,7 miljard. In Nederland noteerde de bouwmarkt voor het negentiende kwartaal op rij dubbele groeicijfers en draagt daarmee in belangrijke mate bij aan de groei buiten Duitsland. Ook online gaat het Hornbach in Nederland voor de wind. De online-omzet in ons land is in twee jaar tijd bijna verdubbeld.

“De cijfers stemmen ons zeer positief”, laat Evert de Goede, Algemeen Directeur Hornbach Bouwmarkt Nederland, weten. “De afgelopen maanden zagen wij de omzet wederom met dubbele cijfers groeien. Een belangrijk deel van de omzet wordt inmiddels via de webshop gerealiseerd. De online-omzet is in twee jaar tijd bijna verdubbeld. Om verder te kunnen groeien en orders te verwerken met het serviceniveau dat Nederlandse consumenten gewend zijn, openen we volgend jaar een distributiecentrum in Eindhoven. Ook fysiek blijven we groeien. In het voorjaar van 2020 openen de deuren van onze nieuwe bouwmarkt in Duiven.”

Duitsland dicht kloof met andere Europese landen  
De grootste operationele subgroep, Hornbach Baumarkt AG, die per 30 november 2019 in totaal 159 bouwmarken met tuincentrum en webshop exploiteerde in negen Europese landen, zag de netto-omzet in de eerste negen maanden stijgen met 7,5% tot € 3,5 miljard (vorig jaar ca. € 3,3 miljard). Op like-for-likebasis en na aftrek van valuta-effecten nam de omzet in de eerste negen maanden toe met 7,1% (vorig jaar 3,8%). De netto-omzet in thuisland Duitsland steeg in het derde kwartaal met 5,6% tot bijna € 1,8 miljard. In de acht landen buiten Duitsland steeg de netto-omzet met 9,5% tot ruim € 1,7 miljard. Daarmee is het buitenlandse aandeel van de omzet van Hornbach Baumarkt AG gestegen van 48,2% naar 49,1%. Albrecht Hornbach, CEO van Hornbach Management AG, laat weten: “Ook Duitsland presteerde de eerste negen maanden beter dan in het voorgaande jaar. We zijn niet alleen aanzienlijk dichter bij de hoge groeicijfers buiten Duitsland gekomen, we hebben ook de kloof met andere spelers in de doe-het-zelfbranche vergroot. Uit gerenommeerde klanttevredenheidsonderzoeken blijkt bovendien dat we zowel in Duitsland als in belangrijke buitenlandse marken, zoals Oostenrijk en Nederland, hoog scoren onder bouwmarktbezoekers.” In Nederland werd HORNBACH dit jaar voor de veertiende keer verkozen tot Beste Bouwmarkt. Ook nam HORNBACH voor de tweede keer de  Webshop Award Bouwmarkten in ontvangst.

Winstverwachting verhoogd  
Vanwege de aanzienlijke winststijging in het derde kwartaal heeft de Raad van Bestuur de winstverwachting voor het gehele boekjaar verhoogd. De gecorrigeerde EBIT van Hornbach Group (vorig jaar € 134,9 miljoen) zal groeien in het lagere tot middelste dubbel cijferpercentage (voorheen: meer dan 20%). De eerder afgegeven omzetprognose voor het boekjaar 2019/2020, waarbij de groepsomzet zou moeten stijgen in het middelste tot hogere eencijferige percentagebereik, blijft van kracht.

Kerncijfers Hornbach Group voor het derde kwartaal en de eerste negen maanden van boekjaar 2019/2020

Percentages en aantallen kunnen afrondingsverschillen veroorzaken. Percentages worden berekend op basis van euro 000.
1) Cijfers voor het boekjaar 2019/2020, rekening houdend met de eerste toepassing van de leaseboekhouding in overeenstemming met IFRS 16. De cijfers van vorig jaar werden niet aangepast.
2) exclusief wisselkoerseffecten
3) volgens IFRS inclusief minderheidsbelangen

Lees ook ...