Hornbach ziet omzet groeien in derde kwartaal
Vertrouwen in formule leidt tot groeiend aantal klanten in Nederland
“We zien dat klanten ons uitgebreide assortiment, de services en onze laagste prijsgarantie blijven waarderen, zeker in economisch uitdagende tijden. Het vertrouwen in onze formule vertaalt zich door in een groeiend aantal klanten die blijven terugkomen en een stijging van het marktaandeel naar 27,8% waarmee we onze positie als marktleider nog verder verstevigden”, zegt Evert de Goede, Algemeen Directeur HORNBACH Nederland, die de omzet ook in Nederland in het derde kwartaal zag toenemen vergeleken met vorig jaar. De operationele kosten in Nederland zijn in het derde kwartaal gestegen, mede door de weer groeiende kosten als gevolg van geopolitieke spanningen. “Ondanks de stijgende kosten blijven we onze klanten de beste prijs-kwaliteitverhouding bieden”, aldus De Goede.
Sterke groepsomzet
Vergeleken met vorig jaar zag de HORNBACH Group de omzet over de eerste negen maanden van het lopende boekjaar met 0,5% licht stijgen tot 4.950,8 miljoen euro. HORNBACH Baumarkt AG, de grootste operationele subgroep, realiseerde over dezelfde periode een omzet van 4.659,2 miljoen euro, wat een groei betekent van 1,1% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze groei is mede te danken aan sterke prestaties op de internationale markten, waar Nederland een significante rol in speelt. Het aandeel van onlineverkopen blijft een belangrijke pijler en vertegenwoordigde in de eerste negen maanden 12,4% van de omzet.
Verbeterde winst door efficiëntie
De aangepaste EBIT van de HORNBACH Group steeg in de eerste negen maanden tot 300 miljoen euro, een groei van 11,4% vergeleken met dezelfde periode in het vorige boekjaar. Dit is het resultaat van verbeterde brutomarges, geoptimaliseerde bedrijfsprocessen en succesvol kostenbeheer.
Vooruitzichten voor het boekjaar
De HORNBACH Group blijft vasthouden aan eerder uitgesproken verwachting dat de omzet en aangepaste EBIT aan het eind van het boekjaar op of iets boven het niveau van vorig jaar uitkomen. Met 171 projectbouwmarkten en webshops in negen Europese landen blijft HORNBACH investeren in haar internationale netwerk. Het aandeel van de omzet die gerealiseerd werd buiten het thuisland Duitsland, steeg in de eerste negen maanden naar 52,2%. In Nederland blijft de focus liggen op klantgroei en uitbreiding van bestaande en nieuwe activiteiten, zoals de eerder dit boekjaar geopende Drive Ins bij de vestigingen in Zaandam en Groningen en de Outlet in Duiven die dit jaar tot twee keer toe succesvol open is geweest. De Goede: “Onze inzet om de processen en het werk steeds efficiënter in te richten, samen met de niet aflatende inzet van onze medewerkers, geeft vertrouwen dat we door kunnen blijven groeien.”