Koud en nat voorjaar heeft weerslag op kwartaalcijfers HORNBACH Group
Meer klanten zorgen in Nederland voor positieve omzetontwikkeling
“Het voorjaar is het belangrijkste tuinseizoen voor de DHZ-branche. Dat seizoen viel dit jaar een beetje in het water”, zo licht Evert de Goede, algemeen directeur HORNBACH Bouwmarkt Nederland, de internationale cijfers toe. “Met het prachtige weer van nu zijn we het alweer vergeten, maar de start was koud en nat. Daardoor kwam het tuinseizoen pas laat op gang. Vergeleken met andere landen in onze groep, laten we ondanks het weer toch een mooie omzetontwikkeling zien in Nederland. Maar de gestegen kosten blijven een punt van aandacht. We belasten deze slechts beperkt door, omdat we in het belang van onze klanten vasthouden aan onze laagste prijsgarantie. En dat wordt gewaardeerd, want ook het afgelopen kwartaal is het aantal klanten weer flink gestegen. Er zijn nog steeds mensen die HORNBACH ontdekken. Als ze eenmaal weten wat we te bieden hebben komen ze graag weer bij ons terug, zo blijkt uit de cijfers. Hierin zien we ook dat ons marktaandeel in de DHZ-branche is gegroeid naar ruim 27%. En we zullen onze positie als marktleider naar verwachting blijven verstevigen met de opening van onze nieuwe vestiging in Nijmegen. Op woensdag 12 juli opent hier onze achttiende projectbouwmarkt met 20.000 m2. Daar hebben we uiteraard hoge verwachtingen van.”
Bedrijfskosten blijven hoog
In het eerste kwartaal van het lopende boekjaar 2023/24 daalde de omzet van de HORNBACH Group licht. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, nam de geconsolideerde omzet met 2,2% af naar 1.773,5 miljoen euro. De aangepaste EBIT op groepsniveau voor deze periode kwam met 109,4 miljoen euro 26,2% lager uit dan in dezelfde periode een jaar eerder. Verschillende oorzaken liggen aan deze daling ten grondslag. De winst werd beïnvloed door de matige start van het voorjaar vanwege aanhoudend nat en koud weer. Daarnaast had de bouwmarktketen te maken met hoge bedrijfskosten door de aanhoudende inflatie en gestegen personeelskosten. Het concern verwacht dat voor het huidige boekjaar 2023/24 de omzet ongeveer op het niveau van vorig jaar zal liggen en dat de aangepaste EBIT mogelijk zal dalen met 5 tot 15%. Dit is in lijn met de in mei gepubliceerde vooruitzichten.
Marktaandeel Nederland groeit door
Met 171 projectbouwmarkten en webshops in negen Europese landen is HORNBACH Bouwmarkt AG de grootste operationele subgroep. De omzet van deze subgroep daalde in het eerste kwartaal 2023/24 met 2,2% naar 1.667,6 miljoen euro. De verkopen via de webshop – inclusief Click & Collect – bedroegen in het eerste kwartaal 221 miljoen euro; dit is 13,3% van de totale omzet van HORNBACH Bouwmarkt AG. De online verkoopcijfers blijven daarmee ruim boven het niveau van de online verkopen voor de Covid pandemie. Zowel in Duitsland als in de meeste internationale regio’s bouwde HORNBACH het marktaandeel verder uit. In Nederland nam het marktaandeel vergeleken met vorig jaar toe met bijna 1,5% van 25,8% naar 27,2%. Met de opening van de nieuwe projectbouwmarkt in Nijmegen volgende maand blijft het aandeel naar verwachting doorgroeien.