Netto-omzet Hornbach Group naar 4,4 miljard euro

Omzet Nederland groeit vierde jaar op rij met dubbele cijfers

Hornbach blijft positieve resultaten boeken. De geconsolideerde omzet van Hornbach Group, moederbedrijf van de gelijknamige bouwmarkten, is in het boekjaar 2018/2019 (looptijd 1 maart 2018 tot 28 februari 2019) met 5,3% gegroeid naar 4,4 miljard euro. Dat staat in de handelsverklaring die het Duitse bedrijf vandaag publiceerde. In Nederland zag Hornbach de omzet zelfs, voor het vierde jaar op rij, met dubbele cijfers toenemen.

De groei kwam de eerste helft van het jaar op gang ondanks de extreme kou, gevolgd door de extreme hitte. In de tweede helft van het jaar is de groei verder doorgezet tot deze mooie aantallen. Algemeen directeur Evert de Goede van Hornbach Nederland laat weten: “We zijn erg tevreden over de omzetontwikkeling. Het aandeel van Hornbach Nederland in de omzet en winstbijdrage van het concern buiten Duitsland neemt verder toe. Hiermee dragen wij substantieel bij aan de concerngroei. Afgelopen jaar hebben we een nieuwe vestiging geopend in Zwolle. Deze heeft ook voor extra groei gezorgd, maar dit is slechts één van de factoren. De consumenten en professionele klussers weten Hornbach uitstekend te vinden en kopen ook steeds meer online. De webshop van Hornbach is in 2018 door consumenten verkozen tot ‘Beste Webshop Bouwmarkten’ en wij zijn voor de dertiende keer uitgeroepen tot ‘Beste Bouwmarkt van Nederland’. Daar zijn we ongelofelijk trots op. Komend boekjaar staat de opening van Duiven op de planning, onze vijftiende vestiging. En Hornbach zal blijven groeien de komende jaren met bouwmarkten in Almelo, Apeldoorn, Enschede, Nijmegen en Rotterdam op de planning. De ambitie van Hornbach is minimaal 20 tot 25 vestigingen in Nederland.”

Groei in Duitsland: 2,2% like-for-like
De netto-omzet van haar bouwmarkten in Duitsland, inclusief online retail, groeide in het boekjaar 2018/2019 met 2,3% tot 2,118 miljard euro. Op de balansdatum exploiteerde Hornbach 97 bouwmarkten in Duitsland (2017/2018: 98). Hoewel Hornbach geen nieuwe winkels in Duitsland opende is het marktaandeel – gebaseerd op de totale verkoop bij alle doe-het-zelfzaken en tuinwinkels- licht gestegen tot 11,1% (2017/2018 11%).

Netto-omzet Hornbach Baustoff Union groeit met 6,7%
Ook het deelconcern Hornbach Baustoff Union GmbH, actief in de bouwmaterialenbranche, realiseerde een substantiële omzetgroei in het boekjaar 2018/2019. Er werd één nieuwe locatie geopend, waarmee de netto-omzet bij de 30 groothandelaren in bouwmaterialen met 6,7% tot 265 miljoen euro.

Internationale groeimotor
De groei van de groep wordt aangedreven door de doe-het-zelfretailactiviteiten in de acht landen buiten Duitsland. Nederland speelt hier, mede met de opening van de vestiging in Zwolle een aanzienlijke rol in. Hornbach verhoogde haar omzet buiten Duitsland met gemiddeld 8,6% tot 1,977 miljard euro. Daarmee is het internationale aandeel in de geconsolideerde omzet toegenomen van 46,8% naar 48,3%. Op like-for-likebasis en na eliminatie van valuta-effecten verhoogde Hornbach haar verkopen in andere Europese landen met 6,5% in het boekjaar 2018/2019. Dit na een groei van 6,1% in het voorgaande jaar. Inclusief de valuta-effecten steeg de like-for-likeomzet met 5,6% (2017/2018: 5,6%).

Winstverwachting
Gedurende het voorbereidende proces van het opstellen van de geconsolideerde jaarrekening heeft de Raad van Bestuur de winstverwachting van de Hornbach Group gespecificeerd voor het afgelopen boekjaar 2018/2019. Het operationeel resultaat (EBIT) van Hornbach Group zal naar verwachting rond de 135 miljoen euro uitkomen (2017/2018: 165,6 miljoen euro). Voor het deelconcern Hornbach-Baumarkt-AG verwacht de Raad van Bestuur dat de EBIT voor 2018/2019 rond de 82 miljoen euro zal uitkomen (2017/2018: 110 miljoen euro). De daling is toe te schrijven aan personele en materiële uitgaven, die onevenredig zijn toegenomen. “Ons belangrijkste doel is om onze winst opnieuw duurzaam te laten groeien”, aldus Albrecht Hornbach, Bestuursvoorzitter HORNBACH Management AG. Naar verwachting worden de definitieve cijfers eind mei gepubliceerd.