Hornbach newsroom Persportaal van Hornbach Nederland voor mediaprofessionals
Netto-omzet Hornbach Group naar 4,7 miljard euro

Netto-omzet Hornbach Group naar 4,7 miljard euro

Omzet Nederland groeit vijfde jaar op rij met dubbele cijfers maar corona-crisis overheerst

Hornbach kende een goed jaar. De geconsolideerde omzet van Hornbach Group, moederbedrijf van de gelijknamige bouwmarkten, is in het boekjaar 2019/2020 (looptijd 1 maart 2019 tot 29 februari 2020) met 8,4% gegroeid naar 4,7 miljard euro. Dat staat in de handelsverklaring die het Duitse bedrijf vandaag publiceerde. In Nederland zag Hornbach de omzet zelfs, voor het vijfde jaar op rij, met dubbele cijfers toenemen. De verwachting is evenwel dat de coronacrisis gevolgen heeft voor het boekjaar 2020/2021.

“De cijfers zijn natuurlijk goed, maar staan momenteel met de coronacrisis natuurlijk in een ander daglicht”, laat Evert de Goede algemeen directeur Hornbach Bouwmarkt Nederland weten. “Het zijn nu moeilijke tijden vanwege de situatie rondom COVID-19”, vervolgt De Goede. “We zetten deze dagen alles op alles om onze klanten op een veilige manier te kunnen blijven bedienen en daarbij het welzijn van onze medewerkers te waarborgen. Hiervoor treffen we strikte maatregelen. Zo plaatsen we schermen bij de kassa’s en reguleren wij het aantal bezoekers in de vestigingen. Per saldo betekent dit dat er een beperkt aantal bezoekers in de vestiging wordt toegelaten. Zondag aanstaande sluiten we eenmalig de vestigingen om onze medewerkers rust te geven en de vestigingen verder op orde te brengen.”

8,1% omzetstijging voor Hornbach Baumarkt AG
De Hornbach Group realiseerde in het boekjaar 2019/2020 een substantiële groei. Op basis van voorlopige cijfers verhoogde de Hornbach Holding AG & Co. KGaA Group haar netto-omzet met 8,4%, tot meer dan 4,7 miljard euro. Hornbach Baumarkt AG, de grootste operationele subgroep met op de balansdatum (29 februari) 160 bouwmarkten met tuincentrum en een webshop in negen Europese landen, zag de omzet toenemen met 8,1% tot ruim 4,4 miljard euro. Op like-for-like basis en na aftrek van valuta-effecten groeide de groepsbrede verkopen bij bouwmarkten met tuincentrum met 7,7%. De subgroep Hornbach Baustoff Union GmbH realiseerde een omzetgroei van 13,2% tot 299 miljoen euro.

6,5% like-for-like groei in Duitsland
De netto omzet van de vestigingen, inclusief online verkopen, in de regio Duitsland groeide met 6,0% tot € 2.245 miljoen. Op like-for-like basis, d.w.z. exclusief winkels die de afgelopen twaalf maanden nieuw zijn geopend of gesloten, steeg de omzet met 6,5% (2018/19: 2,2%). Hornbach presteerde daarmee duidelijk beter dan de doe-het-zelfsector in Duitsland (kalenderjaar 2019: plus 3,8%). Op de balansdatum exploiteerde Hornbach in Duitsland 96 bouwmarkten (2018/19: 97). Hoewel Hornbach in Duitsland geen nieuwe winkels opende, steeg het marktaandeel tot 11,3% (2018/19: 11,1%).

Internationale activiteiten met dubbele groeicijfers
Met inbegrip van nieuw geopende vestigingen in de tweede helft van het jaar in Kristianstad (Zweden), Prešov (Slowakije) en Duiven (Nederland), evenals de online verkopen, verhoogde de subgroep Hornbach Baumarkt AG haar verkoop in de acht landen buiten Duitsland (overige Europese landen) met 10,4% tot 2.183 miljoen euro. Het internationale aandeel van de geconsolideerde omzet steeg van 48,3% tot 49,3%. Op like-for-like basis en na aftrek van valuta-effecten, verhoogde Hornbach de omzet in andere Europese landen met 8,9% in het boekjaar 2019/20 (2018/19: 6,5%). Inclusief valuta-effecten groeide de like-for-like omzet met 9,2% (2018/19: 5,6%).

Like-for-likeverkoopprestaties van Hornbach bouwmarkten met tuincentra * (in%)

Winstverwachting
Gisteren werd in een ad-hocverklaring meegedeeld dat de winst voor het boekjaar 2019/2020 de laatste verwachtingen zal overtreffen. Op basis van de voorlopige en niet-geauditeerde winstcijfers, wordt het operationele resultaat gecorrigeerd met niet-operationele winstitems (gecorrigeerde EBIT) voor de Hornbach Holding AG & Co KGaA Groep (2018/19: € ​​134,9 miljoen), waarschijnlijk lichtjes hoger dan het laatst meegedeelde percentagebereik. Aan het einde van het derde kwartaal werd nog verwacht dat de winstgroei zou uit komen “in het lagere tot middelste dubbel cijferpercentage”. Op basis van voorlopige gegevens wordt verwacht dat de gecorrigeerde EBIT bij de subgroep Hornbach Baumarkt AG (2018/19: 81,9 miljoen euro) meer dan verdubbeld zal zijn, in tegenstelling tot de eerdere verwachting van groei “in een gemiddeld tot hoger percentage met dubbele cijfers”. Deze stijging is voornamelijk te danken aan de hoge mate van like-for-like groei en aanzienlijk verbeterde kostenefficiëntie in het vierde kwartaal (1 december 2019 tot 29 februari 2020). De bijgewerkte winstprognose voor 2019/20 is onder het voorbehoud dat zich naarmate de corona-crisis vordert, geen gebeurtenissen voordoen die met terugwerkende kracht in de jaarrekening over 2019/2020 moeten worden verwerkt.

Details van de winstprestaties, de jaarrekening 2019/2020 en de vooruitzichten voor het boekjaar 2020/21 worden op 27 mei tijdens een persconferentie bekend gemaakt.

Onderstaande gegevens zijn enkel voor persgerelateerde vragen.
Voor overige vragen (zoals over uw bestelling) kunt u terecht bij het contactformulier.


Hornbach Bouwmarkt Nederland
Maarten Post
Telefoon:030 - 266 98 98
E-mail:maarten.post@hornbach.com
Van Hulzen Communicatie
Fenna Zwerver
Telefoon:071 - 560 20 60 / 06 - 42 600 279
E-mail:hornbach@vanhulzencommunicatie.nl
Over HORNBACH
HORNBACH is een onafhankelijke, internationale keten van projectbouwmarkten met tuincentra. Het Duitse familiebedrijf heeft een historie van ruim 140 jaar en meer dan 21.000 medewerkers. HORNBACH is sinds 1997 actief in Nederland en heeft inmiddels vijftien vestigingen in ons land. HORNBACH won in 2019 voor de veertiende keer de Retail Jaarprijs, in de categorie ‘Beste Bouwmarkt van Nederland’, en nam dit jaar ook de Webshop Award Bouwmarkten in ontvangst. Tevens is HORNBACH bij onafhankelijk onderzoek (waarderingsrapport DIY) van GfK al vier keer op rij uit de bus gekomen als best gewaardeerde bouwmarkt. De basis voor de succesvolle HORNBACH-formule zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment (van 120.000 artikelen) en grote voorraden (bij 50.000 artikelen).

Volg Hornbach:

Instagram
Social wall