Hornbach newsroom Persportaal van Hornbach Nederland voor mediaprofessionals
Netto-omzet Hornbach Group boven vier miljard

Netto-omzet Hornbach Group boven vier miljard

Groei omzet Nederland derde jaar op rij met dubbele cijfers

Hornbach blijft positieve resultaten boeken. De omzet van Hornbach Group, moeder van de gelijknamige bouwmarkten, is in het boekjaar 2017/2018 (looptijd 1 maart 2017 tot 28 februari 2018) voor het eerst meer dan vier miljard euro. Dat staat in de handelsverklaring die het Duitse bedrijf vandaag publiceerde. In Nederland zag Hornbach de omzet zelfs, voor het derde jaar op rij, met dubbele cijfers toenemen.  

De geconsolideerde omzet groeide met 5,1% tot 4,141 miljard euro. Ook Hornbach Nederland zag de omzet toenemen. Algemeen directeur Evert de Goede laat weten: “We zijn erg tevreden over de omzetontwikkeling. Als Hornbach Nederland hebben we een substantieel aandeel geleverd in de concerngroei. Zowel offline als online, want ook de webshop ontwikkelt zich in een razend tempo. Hornbach is populair in ons land. Afgelopen jaar hebben consumenten ons voor de twaalfde keer uitgeroepen tot ‘Beste Bouwmarkt van Nederland’. Daar zijn we ongelofelijk trots op. Begin deze maand openden we onze vestiging in Zwolle en op de planning staan bouwmarkten in Apeldoorn, Duiven, Enschede en Nijmegen.”

Groei in Duitsland: 1,5% like-for-like
De netto-omzet van haar bouwmarkten in Duitsland, inclusief online retail, groeide in het boekjaar 2017/2018 met 1,5% tot 2,071 miljard euro. Op like-for-like basis, d.w.z. exclusief nieuw geopende of gesloten winkels in de afgelopen twaalf maanden, genereerde Hornbach groei in alle vier de kwartalen. De Duitse bouwmarkten hadden gemiddeld vier werkdagen minder dan in het voorgaande jaar. Op de balansdatum exploiteerde Hornbach 98 bouwmarkten in Duitsland (2016/2017: 98).

Netto-omzet Hornbach Baustoff Union groeit met 8,3%
Ook het deelconcern Hornbach Baustoff Union GmbH, actief in de bouwmaterialenbranche, realiseerde een substantiële omzetgroei in het boekjaar 2017/2018. Inclusief de verkopen op twee locaties die pas in het derde kwartaal werden geopend, steeg de netto-omzet bij de 29 groothandelaren in bouwmaterialen met 8,3% tot 248 miljoen euro, na een groei van 4,8% in het voorgaande jaar.

Andere Europese landen de groeimotor
Net als in de afgelopen twee jaar hebben de doe-het-zelfretailactiviteiten in de acht landen buiten Duitsland gezorgd voor de meeste groei. Hornbach verhoogde haar omzet hier met gemiddeld 9% tot 1,820 miljard euro. Daarmee is het internationale aandeel in de geconsolideerde omzet toegenomen van 45% naar 46,8%. Op like-for-likebasis en na eliminatie van valuta-effecten verhoogde Hornbach haar verkopen in andere Europese landen met 6,1% in het boekjaar 2017/2018. Dit na een groei van 5,1% in het voorgaande jaar. Inclusief de valuta-effecten steeg de like-for-likeomzet met 5,6% (2016/2017: 4,6%).

Like-for-likeverkoopprestaties van Hornbach bouwmarkten met tuincentra * (in%)

Winstverwachting 2017/2018
Op basis van voorlopige en tot nu toe niet-gecontroleerde jaarresultaten zijn de winstverwachtingen grotendeels bevestigd voor Hornbach Holding AG & Co. KGaA Group en deelconcern Hornbach-Baumarkt-AG. Het operationeel resultaat (EBIT) van Hornbach Group zal naar verwachting worden geëvenaard of zelf iets hoger zijn dan de cijfers van vorig jaar (156,8 miljoen euro). Voor het deelconcern Hornbach-Baumarkt-AG verwacht de Raad van Bestuur dat de EBIT voor 2017/2018 iets boven het cijfer van vorig jaar zal uitkomen (97,5 miljoen euro). EBIT gecorrigeerd voor niet-operationele winstposten zal zowel bij Hornbach Holding AG & Co. KGaA Group, als bij Hornbach-Baumarkt-AG naar verwachting licht stijgen in vergelijking met het voorgaande jaar.

Hornbach Bouwmarkt Nederland
Maarten Post
Telefoon:030 - 266 98 98
E-mail:maarten.post@hornbach.com
Van Hulzen Communicatie
Ilse Mijnders
Telefoon:071 - 560 20 60 / 06 - 426 00 456
E-mail:hornbach@vanhulzencommunicatie.nl
Over HORNBACH
HORNBACH is een onafhankelijke, internationale keten van projectbouwmarkten met tuincentra. Het Duitse familiebedrijf heeft een historie van ruim 140 jaar en meer dan 19.000 medewerkers. HORNBACH is sinds 1997 actief in Nederland en heeft inmiddels veertien vestigingen in ons land. HORNBACH won in 2018 voor de dertiende keer de Retail Jaarprijs, in de categorie ‘Beste Bouwmarkt van Nederland’, en nam dit jaar ook de Webshop Award Bouwmarkten in ontvangst. Tevens is HORNBACH bij onafhankelijk onderzoek (waarderingsrapport DIY) van GfK al vier keer op rij uit de bus gekomen als best gewaardeerde bouwmarkt. De basis voor de succesvolle HORNBACH-formule zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment (van 120.000 artikelen) en grote voorraden (bij 50.000 artikelen).

Volg Hornbach:

Twitter
Social wall
Facebook
Social wall