HORNBACH newsroom Persportaal van HORNBACH Nederland voor mediaprofessionals
Sterke start HORNBACH in eerste kwartaal nieuwe boekjaar 

Sterke start HORNBACH in eerste kwartaal nieuwe boekjaar 

Omzet en winst stijgen door gunstig voorjaarsweer, hoger bonbedrag en meer klanten

De HORNBACH Group heeft in het eerste kwartaal van het boekjaar 2025/26 (1 maart tot en met 31 mei 2025) een omzetstijging van 5,7% gerealiseerd. Het concern profiteerde van gunstige weersomstandigheden, een gemiddeld hoger bonbedrag en een groeiend aantal klanten. In Nederland liep het marktaandeel van HORNBACH op tot boven de 30%. Ondanks de succesvolle start van het boekjaar, blijft de eerder uitgesproken verwachting gehandhaafd dat de resultaten over het volledige jaar op of net boven het niveau van vorig jaar zullen uitkomen, mede door aanhoudende onzekerheid over de macro-economische omstandigheden.

“We zijn het jaar sterk begonnen”, vertelt Evert de Goede, Algemeen Directeur HORNBACH Nederland. “Het mooie voorjaarsweer had een positief effect op de resultaten. Veel klussers zijn aan de slag gegaan met tuinprojecten, wat leidde tot een groei in de verkoop van tuinartikelen. Ook de vraag naar bouwmaterialen nam dit voorjaar aanzienlijk toe.” De Goede benadrukt dat de omzetgroei absoluut niet het gevolg is van prijsverhogingen. “Klanten betalen bij ons altijd een eerlijke prijs omdat we stevig vasthouden aan onze laagste prijsgarantie. We zien dat het aantal klanten dat de weg naar HORNBACH weet te vinden nog steeds toeneemt, net als het gemiddelde bonbedrag, dat licht is gestegen. Onze Drive Ins, die voor zware materialen enorm gemak bieden, dragen daar natuurlijk ook aan bij en winnen aan populariteit. De vestigingen die nog geen Drive In hebben willen we daar waar mogelijk dan ook graag mee uitbreiden.” De groei van HORNBACH in Nederland heeft ook een positief effect op het marktaandeel, dat is opgelopen tot boven de 30%. Een prachtige prestatie, mogelijk gemaakt door al onze medewerkers waar ik ontzettend trots op ben.”

 

Sterke resultaten eerste kwartaal
De omzet van de HORNBACH Group kwam in het eerste kwartaal uit op 1.909,2 miljoen euro. Dat is een groei van 5,7% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Bij HORNBACH Baumarkt AG, de grootste operationele subgroep, nam de omzet ten opzichte van vorig jaar toe met 5,8% tot 1.810,9 miljoen euro. De aangepaste EBIT voor de groep verbeterde met 10,4% ten opzichte van vorig jaar en kwam uit op 161,7 miljoen euro. De online omzet steeg aanzienlijk met 11,1% naar 236,3 miljoen euro en vertegenwoordigt nu 13,1% van de totale omzet.

 

Internationale groei zet door
Met 173 projectbouwmarkten en webshops in negen Europese landen blijft HORNBACH Baumarkt AG groeien. In Duitsland steeg de omzet in het eerste kwartaal met 4,7% naar 870,0 miljoen euro. De activiteiten in de andere Europese landen lieten een nog sterkere groei zien van 6,9%. Daarmee steeg het internationale omzetaandeel naar 52%. Hoewel de start van het boekjaar positief is, blijft HORNBACH realistisch over de vooruitzichten. De macro-economische onzekerheden houden aan, klanten blijven voorzichtig met grotere projecten en er worden kostenstijgingen verwacht. Voor het volledige boekjaar 2025/26 verwacht het concern een omzet op of iets boven het niveau van vorig jaar.

Lees ook ...