Hornbach newsroom Persportaal van Hornbach Nederland voor mediaprofessionals
Succesvolle start 2019 voor Hornbach

Succesvolle start 2019 voor Hornbach

Bouwmarktketen groeit in Nederland sterker dan de branche

Hornbach blijft positieve resultaten boeken. Vandaag presenteert het Duitse concern de financiële cijfers van het eerste kwartaal. Die laten zien dat de start van 2019 succesvol is. De groepsomzet steeg met 9,1%. Buiten thuismarkt Duitsland is de stijging van de netto-omzet over het eerste kwartaal zelfs 10,4%. Ook in Nederland noteerde de bouwmarkt dubbele groeicijfers in het eerste kwartaal. Daarmee presteert Hornbach beter dan de Nederlandse DHZ-branche die een groei van 8,6%* rapporteerde.

Evert de Goede, Algemeen Directeur Hornbach Nederland laat weten: “We kijken terug op een prachtig eerste kwartaal, een succesvolle voorjaarsprestatie. Deze cijfers zijn het bewijs dat we met ons concept, een groot assortiment tegen vaste lage prijzen mét uitgebreide service, het verschil maken. Zowel consumenten als professionele klussers weten ons in toenemende mate te vinden in een van onze veertien vestigingen en online.” Met haar campagne ‘Zo Ruikt het Voorjaar’ was Hornbach het eerste kwartaal breed zichtbaar. “We hebben er fans bij.”

Succes in de branche
Hornbach Group, het moederbedrijf van de gelijknamige bouwmarkten, is het boekjaar 2019/2020 (looptijd 1 maart 2019 – 29 februari 2020) met een behoorlijke omzet- en winstgroei gestart. De geconsolideerde omzet steeg met 9,1% tot 1,34 miljard euro in het eerste kwartaal (looptijd 1 maart tot 31 mei 2019). De omzet van Hornbach Baumarkt AG, de grootste operationele subgroep die 158 bouwmarkten met tuincentrum en online winkel exploiteert in negen landen in Europa, nam met 8,5% toe tot 1,26 miljard euro. De like-for-like omzet in Duitsland groeide met 6,9%, waarmee Hornbach ongeveer drie procentpunten beter presteert dan de DHZ-sector in dat land. In Europa, buiten Duitsland, noteert de bouwmarkt zelfs een netto-omzetstijging van 10,4% naar een totaal van 606,6 miljoen euro. Ook Hornbach Nederland zag de omzet het eerste kwartaal met dubbele cijfers toenemen en groeide daarmee harder dan de Nederlandse DHZ-branche, waar de stijging in het eerste kwartaal 8,6% bedroeg.

1) Cijfers voor het boekjaar 2019/2020 houden rekening met de toepassing van nieuwe IFRS 16-lease accountingvereisten. De cijfers van voorgaande jaren zijn niet aangepast.

Percentages en aantallen kunnen afrondingsverschillen veroorzaken. Percentages worden berekend op basis van Euro 000s.

*Bron: Stand van de Retail, CBS en ABN Amro. Cijfers Q1 gebaseerd op de periode 1 januari – 31 maart 2019.

Onderstaande gegevens zijn enkel voor persgerelateerde vragen.
Voor overige vragen (zoals over uw bestelling) kunt u terecht bij het contactformulier.


Hornbach Bouwmarkt Nederland
Maarten Post
Telefoon:030 - 266 98 98
E-mail:maarten.post@hornbach.com
Van Hulzen Communicatie
Ilse Mijnders
Telefoon:071 - 560 20 60 / 06 - 426 00 456
E-mail:hornbach@vanhulzencommunicatie.nl
Over HORNBACH
HORNBACH is een onafhankelijke, internationale keten van projectbouwmarkten met tuincentra. Het Duitse familiebedrijf heeft een historie van ruim 140 jaar en meer dan 19.000 medewerkers. HORNBACH is sinds 1997 actief in Nederland en heeft inmiddels veertien vestigingen in ons land. HORNBACH won in 2018 voor de dertiende keer de Retail Jaarprijs, in de categorie ‘Beste Bouwmarkt van Nederland’, en nam dit jaar ook de Webshop Award Bouwmarkten in ontvangst. Tevens is HORNBACH bij onafhankelijk onderzoek (waarderingsrapport DIY) van GfK al vier keer op rij uit de bus gekomen als best gewaardeerde bouwmarkt. De basis voor de succesvolle HORNBACH-formule zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment (van 120.000 artikelen) en grote voorraden (bij 50.000 artikelen).

Volg Hornbach:

Twitter
Social wall
Facebook
Social wall