Hornbach newsroom Persportaal van Hornbach Nederland voor mediaprofessionals
Vraag naar doe-het-zelfartikelen blijft hoog

Vraag naar doe-het-zelfartikelen blijft hoog

HORNBACH sluit ook derde kwartaal af met dubbele groeicijfers

Sinds het uitbreken van COVID-19 is een fijn thuis het middelpunt van het leven geworden en geven consumenten beduidend meer geld uit aan doe-het-zelfartikelen. Die trend heeft zich dit najaar, ten tijde van de tweede golf, doorgezet en dat wordt weerspiegeld in de kwartaalcijfers van Hornbach. De geconsolideerde omzet van Hornbach Group, het moederbedrijf van de gelijknamige bouwmarktketen, steeg in kwartaal drie (looptijd 1 september tot 30 november 2020) met 20,3% tot ruim € 1,3 miljard. Een omzetdaling in regio’s met een lockdown werd gecompenseerd dankzij groei in andere landen. Zoals in Nederland, waar opnieuw dubbele groeicijfers werden genoteerd. Ondanks de huidige lockdown in Duitsland, Nederland, Oostenrijk en Slowakije, blijft de winstverwachting van het Duitse concern ongewijzigd.

“Het is een bijzondere prestatie”, laat Evert de Goede, Algemeen Directeur Hornbach Bouwmarkt Nederland, weten. “In ons land werd kwartaal drie gekenmerkt door extra coronamaatregelen, zoals het eerder sluiten van winkels in de avonduren. Ook werden de veiligheidsmaatregelen aangescherpt en voerden wij de mondkapjesplicht in. Dat we desondanks een goed derde kwartaal gedraaid hebben, komt voort uit de trend dat mensen nog steeds veel investeren in het creëren van een fijn thuis. Het is tegelijkertijd een grote verdienste van onze collega’s. Met hun onvermoeibare inzet maakten zij het mogelijk dat onze klanten hun aankopen konden blijven doen, zowel in de fysieke vestigingen als online. Natuurlijk ben ik realistisch en stel ik de verwachtingen voor kwartaal vier naar beneden bij. Hoewel we online voor iedereen klaar staan en alles op alles zetten om artikelen thuis te bezorgen en via reserveren en afhalen snel bij doe-het-zelvers te krijgen, zal de lockdown de stijgende lijn in ons land doen dalen.” Tot de harde lockdown in december, waren de verkoopontwikkeling in Nederland, Duitsland en Oostenrijk, buitengewoon positief en werden deze zelfs gekenmerkt door een enorme vraag naar producten die normaal gesproken later pas plaatsvindt. Ook in de overige Europese landen was er in de loop van deze maand een duidelijke verkoopstijging ten opzichte van het jaar ervoor.

Bijdrage Nederland substantieel
De grootste operationele subgroep, Hornbach Baumarkt AG, die per 30 november 2020 in totaal 161 bouwmarkten met tuincentrum en webshop exploiteerde in negen Europese landen, zag de netto-omzet in de eerste negen maanden stijgen met 20,7% tot € 4,2 miljard (vorig jaar ca. € 3,5 miljard). Op like-for-likebasis en na aftrek van valuta-effecten nam de omzet in de eerste negen maanden toe met 19,5% (vorig jaar 7,1%). De netto-omzet in thuisland Duitsland groeide in de eerste negen maanden van 2020/2021 met 24,5% tot ruim 2,2 miljard. In de acht landen buiten Duitsland steeg de netto-omzet in dezelfde periode met 16,7% tot 2 miljard. Daarmee bedraagt het buitenlandse aandeel van de groepsomzet 47,5% (vorig jaar 49,1%). De Goede vervolgt: “De Nederlandse bijdrage aan de groepsomzet was substantieel. Niet alleen in fysieke bouwmarkten, ook online stegen de verkopen aanzienlijk.” Groepsbreed groeiden de onlineverkopen in de eerste negen maanden met ongeveer twee derde.

Basisbehoefte aan fijn thuis draagt bij aan ongewijzigde winstverwachting
De hoge verkoopdynamiek in het boekjaar 2020/2021, samen met verbeterde kostenratio’s, leidde tot een aanzienlijke stijging van de gecorrigeerde EBIT van de Hornbach-groep. Gecorrigeerd voor niet-operationele winsteffecten steeg de EBIT in het derde kwartaal van 2020/2021 met 59,9% naar € 66,9 miljoen (vorig jaar: € 41,8 miljoen) en met 67,2% tot € 401,5 miljoen in de eerste drie kwartalen van 2020/2021 (vorig jaar: € 240,2 miljoen). De winst per aandeel bedroeg na negen maanden € 13,72 (vorig jaar: € 8,02). “We mogen tot dusverre van geluk spreken”, laat Albrecht Hornbach CEO van Hornbach Management AG, weten. “Uiteindelijk zijn de cijfers een weerspiegeling van het sterk veranderende klantgedrag sinds corona. Een fijn thuis is nu het middelpunt van het leven geworden. De dagelijkse behoefte aan doe-het-zelfproducten en advies is erg hoog.” Ondanks de huidige lockdowns houdt de Raad van Bestuur dan ook vast aan de verwachting dat de groepsomzet (vorig jaar 4,7 miljard) zal groeien met cijfers tussen plus 13% en plus 17%. Afhankelijk van de omvang van de mogelijke corona-effecten, verwacht de directie dat de gecorrigeerde EBIT tussen de € 290 miljoen en € 360 miljoen zal liggen. De winstverwachting blijft daarmee ongewijzigd, ervan uitgaande dat er in het verdere verloop van kwartaal vier van boekjaar 2020/2021 geen significante uitbreiding of aanscherping van de coronamaatregelen, of extra lockdowns, zullen volgen.

Kerncijfers Hornbach Group voor het derde kwartaal en de eerste negen maanden van boekjaar 2020/2021

 

Onderstaande gegevens zijn enkel voor persgerelateerde vragen.
Voor overige vragen (zoals over uw bestelling) kunt u terecht bij het contactformulier.


Hornbach Bouwmarkt Nederland
Maarten Post
Telefoon:030 - 266 98 98
E-mail:maarten.post@hornbach.com
Van Hulzen Communicatie
Fenna Zwerver
Telefoon:071 - 560 20 60 / 06 - 42 600 279
E-mail:hornbach@vanhulzencommunicatie.nl
Over HORNBACH
HORNBACH is een onafhankelijke, internationale keten van projectbouwmarkten met tuincentra. Het Duitse familiebedrijf heeft een historie van ruim 140 jaar en meer dan 21.000 medewerkers. HORNBACH is sinds 1997 actief in Nederland en heeft inmiddels vijftien vestigingen in ons land. In 2020 hebben consumenten HORNBACH voor de vijftiende keer uitgeroepen tot Beste Bouwmarkt van Nederland. Ook nam HORNBACH dit jaar voor de derde keer op rij de Webshop Award Bouwmarkten in ontvangst. Tevens is HORNBACH bij onafhankelijk onderzoek (waarderingsrapport DIY) van GfK al vier keer op rij uit de bus gekomen als best gewaardeerde bouwmarkt. De basis voor de succesvolle HORNBACH-formule zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment (van 120.000 artikelen) en grote voorraden (bij 50.000 artikelen).

Volg Hornbach:

Instagram
Instagram did not return a 200.

Volg ons

Social wall