Winst stabiliseert verder in derde kwartaal 2023

In het derde kwartaal van het boekjaar 2023/24 (1 september tot en met 30 november 2023), realiseerde de HORNBACH Group een omzet van 1.485,2 miljoen euro. Dat is een daling van 4% ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. In Nederland vertoonde HORNBACH een lichte stijging in omzet. Over de eerste negen maanden van het lopende boekjaar werd een groepsomzet gerealiseerd van 4.926,5 miljoen euro; een daling van 1,7% vergeleken met dezelfde periode van vorig jaar. De winst is gestabiliseerd in het derde kwartaal, ondanks de uitdagende macro-economische situatie.

In Nederland groeide de omzet van HORNBACH ook in het derde kwartaal licht. Algemeen directeur HORNBACH Bouwmarkt Nederland Evert de Goede daarover: “Een knappe prestatie in een tijd waarin de inflatie al langer zorgt voor stijgende bedrijfskosten die stevig drukken op het resultaat. We belasten deze kosten niet een-op-een door naar de consument, omdat we in hun belang vasthouden aan onze laagste prijsgarantie. Ook onze medewerkers blijven belangrijk. Het is mooi hoe we op hen kunnen blijven bouwen en vertrouwen. We blijven in hen investeren en hebben daarom in samenwerking met de DHZ-branche per 1 januari 2024 een nieuw cao-akkoord. De lonen in de cao-schalen stijgen dan gemiddeld met meer dan 9%. Met de nieuwe cao bieden we de komende jaren perspectief en vertrouwen voor de toekomst.” Mede dankzij de opening van de vestiging in Nijmegen afgelopen zomer, staat het marktaandeel in Nederland van HORNBACH op 26,9%. De uitstekende start van deze nieuwe Gelderse vestiging, heeft een positieve bijdrage geleverd aan de totale omzet.

Omzet dicht in de buurt van vorig jaar
In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2023/24 realiseerde de HORNBACH Group in totaal een geconsolideerde omzet van 4.926,5 miljoen euro. Vergeleken met de eerste negen maanden van het vorige boekjaar is dit een daling van 1,7%. De grootste operationele subgroep HORNBACH Baumarkt AG realiseerde dit boekjaar tot nu toe een omzet van 4.608,7 miljoen euro. Dit is een daling van 1,3% ten opzichte van het boekjaar 2022/23. Ondanks een minder goed eerste kwartaal door de slechte weersomstandigheden, ligt de omzet op nagenoeg hetzelfde niveau als vorig jaar.

Bedrijfskosten blijven hoog
De winst wordt nog steeds negatief beïnvloed door hoge bedrijfskosten. In het derde kwartaal is de aangepaste EBIT voor de groep 48,1 miljoen euro. Vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder is dat een daling van 1,7%. Na de eerste negen maanden van het lopende boekjaar ligt de winst op 269,4 miljoen euro; 17,4% lager dan vorig jaar. HORNBACH Baumarkt AG houdt vast aan de eerder uitgesproken verwachting dat de omzet dit boekjaar verder stabiliseert of net onder de omzet van het afgelopen boekjaar uitkomt.

Meest toekomstbestendige retailer van Nederland
Ondanks de uitdagingen die heel retail Nederland ondervindt, zoekt HORNBACH constant naar mogelijkheden om te groeien. Bijvoorbeeld voor de professionals, die HORNBACH in toenemende mate weten te vinden. “Professionele klussers zijn enthousiast over de gemakken die ze ervaren bij onze Drive Ins. We zoeken daarom steeds naar mogelijkheden voor nieuwe Drive Ins en het uitbreiden van bestaande vestigingen”, aldus De Goede. Inmiddels wordt er volop gewerkt aan de uitbreiding van Drive-Ins bij de vestigingen in Zaandam en Groningen. Ook consumenten zijn enthousiast over de prestaties van HORNBACH. Dat bleek uit onderzoek van Q&A Retail onder 7.000 respondenten die 180 retailers hebben beoordeeld op punten als onmisbaarheid, onderscheidend vermogen, interactie en loyaliteit. “Ik ben ongelooflijk trots dat we op al deze aspecten goed scoren, zowel bij de projectbouwmarkt, het tuincentrum als de Drive In. We scoren zelfs zo hoog, dat Q&A Retail ons één van de drie meest toekomstbestendige retailers van Nederland noemt. Dat is voor alle medewerkers een prachtige beloning en een aanmoediging om er in 2024 weer vol kracht en vertrouwen tegenaan te gaan.”