Dubbele groeicijfers HORNBACH in Q3 boekjaar 2022/23
Aantal klanten en marktaandeel nemen verder toe
“Het is geweldig dat onze klantenkring zich steeds verder uitbreidt. Dat is de grootste drijver van deze sterke omzetontwikkeling. Van doe-het-zelvers tot zzp’ers in de bouw. Ook middelgrote aannemers weten ons steeds vaker te vinden”, licht Evert de Goede, algemeen directeur HORNBACH Bouwmarkt Nederland toe. “Dat we blijven groeien, is een geweldige prestatie van de hele organisatie.” Naast de toename van het aantal klanten, worden de cijfers natuurlijk ook deels beïnvloed door inflatie. HORNBACH berekent prijsstijgingen echter slechts op beperkte schaal door aan klanten waardoor de margedruk – naast hogere bedrijfskosten – voelbaar is. “Gelukkig kunnen we bij HORNBACH bouwen en vertrouwen op de kracht van onze medewerkers. Zij staan altijd klaar voor onze klanten. Wij bieden onze medewerkers een echt familiebedrijf en mogelijkheden om zich te ontwikkelen. Daarmee onderscheiden we ons op de arbeidsmarkt. Het behoud van onze medewerkers is namelijk belangrijker dan ooit. Dat is onder andere ook van invloed geweest waarom we samen met de DHZ-branche proactief de cao-voorwaarden hebben aangepast. Per 1 januari 2023 stijgen de lonen in de cao-schalen gemiddeld met ruim 9%. De hoogste stijging sinds de cao van kracht is. Hiermee bieden we perspectief voor de toekomst om samen met onze medewerkers succesvol door te groeien.”
Inflatie en hoge kosten houden aan
In negen maanden realiseerde de HORNBACH Group dit boekjaar een geconsolideerde omzet van in totaal 5.009,7 miljoen euro. Vergeleken met de eerste negen maanden in het voorliggende boekjaar is dat 6,7% hoger. HORNBACH Baumarkt AG realiseerde als grootste operationele subgroep in de afgelopen drie kwartalen een omzet van 4.667,1 miljoen euro; een stijging van 6,4% ten opzichte van een jaar eerder. Het derde kwartaal heeft met dubbele groeicijfers (10,4%) een aanzienlijk aandeel in de totale omzetgroei. De aangepaste EBIT ligt na negen maanden op 326,3 miljoen euro. Vergeleken met het pre-coronajaar 2019/20 is dat een plus van 36%. Ten opzichte van het recordjaar 2020/21 valt de winst 17% lager uit. De belangrijkste oorzaak voor deze daling is de extreme inflatie. De winst wordt duidelijk beïnvloed door de hogere bedrijfskosten van de vestigingen en de personeelskosten. HORNBACH verwacht voor dit lopende boekjaar in het laatste kwartaal nog een lichte omzetgroei en een daling van de aangepaste winst. Dit is geheel in lijn met de eerder dit jaar uitgesproken verwachtingen.
Sterke positie dankzij laagsteprijsgarantie
Op 30 november 2022 exploiteerde deelconcern HORNBACH Baumarkt AG 170 vestigingen met tuincentra en webwinkels in negen landen verspreid door Europa. Van de totale omzet over de eerste negen maanden lag het aandeel online verkopen op 14,5%. Dit ligt ruim boven het niveau van de online verkopen voor corona. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar is het aandeel online verkopen gedaald omdat verschillende regio’s nog te maken hadden met een beperkte opening van vestigingen. De omzet in thuisland Duitsland ligt in boekjaar 2022/23 na negen maanden op 2.292,4 miljoen euro. Een stijging van 3,3% vergeleken met een jaar eerder. In de acht landen buiten Duitsland nam de omzet in deze periode toe met 9,6% tot 2.374,7 miljoen euro. De 18 Nederlandse vestigingen hebben hier een aanzienlijk aandeel in. Het internationale aandeel van HORNBACH Baumarkt AG groeide daarmee van 49,4 naar 50,5%. Ondanks de dit jaar gestegen prijzen van vele producten blijven doe-het-zelvers en professionals bouw- en verbeterprojecten uitvoeren. Dat verklaart de blijvende omzetgroei die HORNBACH laat zien. Met de laagsteprijsgarantie heeft de bouwmarktketen in deze tijd van hoge inflatie een sterke marktpositie. HORNBACH heeft de naam ook in uitdagende tijden te blijven investering in het bedrijf en de medewerkers. Het vertrouwen in de kracht en veerkracht van HORNBACH is en blijft groot.