HORNBACH newsroom Persportaal van HORNBACH Nederland voor mediaprofessionals

Jonge talenten voetballen voor zieke leeftijdgenootjes

Totale opbrengst voor Stichting Zeldzame Ziekten Fonds

Het Zeldzame Ziekten Fonds (ZZF), Jonger Oranje en Hornbach Bouwmarkt Nederland organiseren zaterdag 27 juni (van 10.00 tot 14.00 uur) het evenement ‘Hornbach Voetbaltalent 2015’: een landelijke voetbaldag voor kinderen tussen 6 en 13 jaar. Het ZZF benut hun inschrijfgeld voor een onvergetelijke dag voor kinderen met een zeldzame ziekte. Van het inschrijfgeld (10 euro per kind), gaan zieke kinderen met hun gehele gezin een dagje uit naar het Dolfinarium in Harderwijk. De deelnemers zelf maken kans op één van de elf tickets voor deelname aan Jonger Oranje bij een echte profclub in de buurt. Kijk op www.jongeroranje.nl/voetbaltalent voor meer informatie.

Deze landelijke voetbaldag, in de vorm van toernooitjes, vindt tegelijkertijd plaats in vijf ‘stadions’, op de parkeerplaatsen van alle negen vestigingen van Hornbach. De kans voor kinderen om door scouts ontdekt te worden, maar bovenal een voetbalfeest waar ze nog lang met een glimlach aan terugdenken. Niet alleen omdat ze zelf zo’n plezier hebben gehad en sowieso als winnaar naar huis gaan, maar zeker ook omdat ze met hun deelname bijdragen aan een onvergetelijke dag voor hun zieke leeftijdsgenootjes. Als dank voor hun bijdrage krijgen de deelnemers een certificaat en een goodiebag mee naar huis.

Waarom deze campagne?
Voor zeldzame ziektes worden geen grote inzamelingsacties op tv of radio georganiseerd, maar ze kunnen het leven van een kind wel helemaal beheersen. En daarmee dat van het hele gezin. De initiatiefnemers trekken zich het lot van deze kinderen aan en willen iets betekenen voor de honderdduizenden kinderen die kampen met een zeldzame ziekte. Het doel van de campagne is om het leven van kinderen met een zeldzame ziekte tijdelijk iets aangenamer te maken. Dankzij de sportiviteit van hun gezonde leeftijdsgenootjes, vanuit de gedachte dat ieder jongetje of meisje het verdient écht kind te zijn. Dat ieder kind kan spelen en plezier moet kunnen maken; ziek voor het leven of zo gezond als een vis.

Wie zijn de initiatiefnemers?
Dit landelijke voetbalfeest is opgezet door het Zeldzame Ziekten Fonds (ZZF) en SportsGen sportmarketing, dat onder de vlag ‘Jonger Oranje’ het hele jaar door talentendagen organiseert voor voetballende kinderen tussen de 6 en 16 jaar. Bouwmarkt Hornbach maakt het evenement als partner van het ZZF mogelijk en zorgt (in samenwerking met Jonger Oranje) voor de organisatie en communicatie van het evenement.

Toernooi-opzet
De Hornbach Talentendag vindt plaats op de parkeerterreinen van Hornbach in Alblasserdam, Breda, Groningen, Kerkrade, Nieuwegein, Nieuwerkerk aan den IJssel, Tilburg, Wateringen en Zaandam. Op alle locaties worden vijf ‘stadions’ aangelegd en in elk stadion spelen vier ploegen van drie kinderen hun eigen wedstrijd. De wedstrijden duren vijf minuten en iedere deelnemer speelt binnen een uur zes wedstrijden met pauzes tussendoor. Er worden drie toernooien gespeeld, zonder (kruis)finales; dus iedereen is winnaar. Per vestiging worden er 11 talenten geselecteerd. Plezier staat voorop!

Wat gebeurt er met de opbrengst van het inschrijfgeld?
Elke deelnemer aan het ‘Hornbach Voetbaltalent 2015’ betaalt tien euro inschrijfgeld. Het Zeldzame Ziekten Fonds (ZZF) besteedt de gehele opbrengst om kinderen met een zeldzame ziekte een onvergetelijke dag in het Dolfinarium te kunnen bezorgen met het hele gezin.

Over Stichting Zeldzame Ziekten Fonds (ZZF)
In Nederland wordt het totaal aantal mensen dat aan een zeldzame aandoening lijdt, geschat op circa 1 miljoen. 75% hiervan zijn kinderen. Jaarlijks overlijden ongeveer 14.000 mensen aan een zeldzame aandoening. Deze cijfers zijn een schatting, omdat van de meeste zeldzame ziekten door gebrek aan onderzoek, registratie en diagnostiek geen cijfers worden bijgehouden. Voor bekende ziekten zijn vanuit de overheid en diverse fondsen miljoenen beschikbaar, maar mensen met een zeldzame ziekte staan er alleen voor. Het ZZF vindt het onacceptabel dat er zo weinig aandacht en middelen zijn voor de strijd tegen zeldzame ziekten, en zet zich in om dit te veranderen.

Over Jonger Oranje
SportsGen sportmarketing organiseert jaarlijks tientallen Jonger Oranje Talentendagen, voor jongens en meisjes tussen de 6 en 16 jaar. Dankzij de samenwerking met 12 profclubs, kan voetbaltalent in elke uithoek van Nederland ontdekt worden door een samenwerkende profclub. Via deze JO Talentendagen kunnen kinderen in één van de regioteams van Jonger Oranje spelen. Bij alles wat Jonger Oranje doet, is plezier het belangrijkst; voorop staat dat iedereen een fantastische dag beleeft en dat alle kinderen doen wat ze het allerliefst willen: voetballen! Tijdens de Jonger Oranje evenementen laat SportsGen de kinderen bovendien veel samenwerken en een dag beleven waarin vriendschap een belangrijke rol speelt. Naast plezier en vriendschap is Jonger Oranje, in samenwerking met de profclubs, natuurlijk op zoek naar talent! Iedere voetballer krijgt bij Jonger Oranje de kans zijn of haar talent te showen en misschien wel hun droom waar te maken: profvoetballer worden.

Over HORNBACH
HORNBACH is een onafhankelijke, internationale keten van projectbouwmarkten met tuincentra. Het familiebedrijf heeft een historie van ruim 138 jaar en meer dan 16.000 medewerkers. In Nederland bestaat HORNBACH nu achttien jaar en telt het inmiddels negen vestigingen. HORNBACH won in 2014 voor de negende keer de Retail Jaarprijs, in de categorie `Beste Bouwmarkt van Nederland’. Tevens is HORNBACH bij onafhankelijk onderzoek (waarderingsrapport DIY) van GFK al vier keer op rij uit de bus gekomen als best gewaardeerde bouwmarkt. De basis voor de succesvolle HORNBACH-formule zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment (van 120.000 artikelen) en grote voorraden (bij 50.000 artikelen).

Lees ook ...