Hornbach newsroom Persportaal van Hornbach Nederland voor mediaprofessionals
Trainingzzper-groepsfoto

Bouwmarkt geeft positief signaal af aan branche

Tegen de stroom in is Hornbach gestart met training zzp’ers

De bouwwereld moet zelf creatief zijn en met eigen initiatieven de markt aanboren. Dat signaal lijkt Hornbach af te geven met de aftrap van een speciale vakopleiding voor zzp’ers. Hiermee speelt de bouwmarktketen in op het toenemende belang van verbouwingen in eigen huis. Een markt die vooral kansen biedt voor kleinere klusbedrijven, installateurs en afbouwers.

Vandaag maakte het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) bekend dat de woningbouw een nieuw dieptepunt heeft bereikt. De productie in de bouw daalde vorig jaar met 7 procent, en dit jaar krijgt de sector het met een verwachte krimp van 5 procent opnieuw zwaar te verduren. Hiermee is het doemscenario van massale werkeloosheid in deze sector werkelijkheid geworden. De bouw lijkt het de komende jaren vooral te moeten hebben van de renovatiemarkt.

Vanuit die gedachte stoomt Hornbach vanaf vandaag een select gezelschap van vijf talentvolle klussers klaar tot vakkundig, zelfstandig ondernemer. En hoe kleinschalig en bescheiden ook, voor de bouwmarkt zelf is dit initiatief duidelijk meer dan een ‘signaal aan de bouwwereld’. Dat blijkt onder andere uit de hand die Hornbach ook in materiële zin toesteekt; om straks meteen vol gas van start te gaan, hebben de zzp’ers in wording komend jaar, geheel kosteloos, een bedrijfsauto (de nieuwe Mercedes Benz Citan) tot hun beschikking. In samenwerking met Stern Auto’s kon zo de mobiliteit van de zzp’ers vast zeker gesteld worden.

Volop kansen

De eigenzinnige bouwmarkt wil met dit initiatief, geïnspireerd op het al jaren succesvolle Profi-concept, het vertrouwen uitspreken in de kracht van vakmanschap en ondernemersdrift. “De nieuwbouw mag het dan moeilijk hebben, mede daardoor liggen er wel volop kansen in de renovatiemarkt”, zegt Michel van Slingerland, marketingmanager van Hornbach. “Wij zijn er, net als deze handige en gedreven mensen zelf, van overtuigd dat zij een mooie toekomst tegemoetzien in de bouw. Juist door in deze tijd te starten als zelfstandige zonder personeel. Want ook in tijden van financiële krapte en stijgende werkeloosheid blijft er vraag naar goede, flexibele Profi’s. Naar mensen die werk willen maken van hun gouden handen. En dus zeker in de wereld van verbouwingen!”

Goed beslagen ten ijs komen

‘Maak werk van je gouden handen.’ Onder dat motto riep Hornbach afgelopen najaar talentvolle klussers op zich aan te melden voor een vakopleiding tot zzp’er. De uitverkorenen zijn in de meeste gevallen werkzoekenden, die op dit moment hun geluk in de ‘gewone markt’ niet vinden. “Met Hornbach als ruggensteun hoop ik de puntjes op de i te kunnen zetten om serieus werk te maken van mijn ambities om als professionele klusser aan de slag te gaan”, zegt Alex de Lange (57) uit Lelystad, gespecialiseerd in schilderwerk en renovatie. “Offertes maken, klussen inschatten. Het hele administratieve verhaal. Dat zijn grote valkuilen voor startende ondernemers. Dankzij deze training hoop ik goed beslagen ten ijs te komen. Ook als het gaat om vakmanschap, want het sparren met vakmensen vind ik ook een heel belangrijk aspect.”

‘Tools’ voor succes

Als de vijf geselecteerde Profi’s in spe de training (door Hornbach in z’n geheel vergoed) succesvol afronden, kunnen ze met hulp van Hornbach hun eigen bedrijf beginnen. “We ondersteunen ze met inschrijven bij de Kamer van Koophandel en we zorgen voor de eerste opdracht”, ontvouwt Van Slingerland het vervolgtraject. “Als klap op de vuurpijl krijgen ze een huisstijl met logo en een eigen radiocommercial om de business aan te jagen op lokale/regionale radio. Kortom, Hornbach zorgt voor de ‘tools’ om van hun eigen zaak een succes te maken!”

Hornbach Bouwmarkt Nederland
Maarten Post
Telefoon:030 - 266 98 98
E-mail:maarten.post@hornbach.com
vanhulzen•gummo•kicks
Tom Lebrechthausen
Telefoon:071 - 560 20 60 / 06 - 5430 5163
E-mail:hornbach@vhgk.nl
Over HORNBACH
HORNBACH is een onafhankelijke, internationale keten van projectbouwmarkten met tuincentra. Het familiebedrijf heeft een historie van ruim 140 jaar en meer dan 17.000 medewerkers. In Nederland bestaat HORNBACH nu twintig jaar en telt het inmiddels dertien vestigingen. HORNBACH won in 2016 voor de elfde keer de Retail Jaarprijs, in de categorie `Beste Bouwmarkt van Nederland’. Tevens is HORNBACH bij onafhankelijk onderzoek (waarderingsrapport DIY) van GfK al vier keer op rij uit de bus gekomen als best gewaardeerde bouwmarkt. De basis voor de succesvolle HORNBACH-formule zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment (van 120.000 artikelen) en grote voorraden (bij 50.000 artikelen).

Volg Hornbach:

Twitter
Social wall
Facebook
Social wall